Friday, September 20, 2013

MINGGU 38 (2013)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4

MINGGU 38

Tarikh
17.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.3: Nilai Kebebasan Beragama
       6.4: Nilai Penglibatan Diri DalamPembangunan Negara
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menghormati anutan dan agama orang lain.
ii)                  Peka terhadap peraturan yang terdapat di rumah ibadat.
iii)                Memberikan khidmat sosial untk pembangunan negara.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menjaga kesucian tempat ibadat agama sendiri dan menghormati tempat ibadat penganut lain.
ii)                  Member khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai kebebasan bersuara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kebebasan beragama, nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.



Tarikh
17.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.3: Nilai Kebebasan Beragama
       6.4: Nilai Penglibatan Diri DalamPembangunan Negara
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menghormati anutan dan agama orang lain.
ii)                  Peka terhadap peraturan yang terdapat di rumah ibadat.
iii)                Memberikan khidmat sosial untk pembangunan negara.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menjaga kesucian tempat ibadat agama sendiri dan menghormati tempat ibadat penganut lain.
ii)                  Member khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai kebebasan bersuara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kebebasan beragama, nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.



Tarikh
17.09.2013 (Selasa)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-11.30pg
Subjek
Pengajian Am (Tutorial)  – Menjawab soalan latihan Bab 14-16.


Tarikh
17.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K4
Masa
12.05tgh-12.40tgh
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
        9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
ii)                  Menyatakan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas Zaman Gelap.
iii)                Menyatakan maksud Renaissance dan kesannya.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menghuraikan keadaan mesyarakat Eropah pada Zaman Gelap dan maksud renaissance.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
KBKK
Menghuraikan, menyenaraikan.
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
Keyakinan diri membuat pembaharuan
·         Sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan.
Istilah/Konsep
Feudal, Renaissance.
Refleksi Kendiri
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
18.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Latihan  esei:- Faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii)                  Menyatakan idea utama esei.
iii)                Menghuraikan faktor-faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
Hasil Pembelajaran
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat perbincangan dan member latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
18.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-11.30pg
Subjek
Pengajian Am (Tutorial)
Tajuk
Latihan  esei:- Faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara. (sambungan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii)                  Menyatakan idea utama esei.
iii)                Menghuraikan faktor-faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
Hasil Pembelajaran
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat perbincangan dan member latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
19.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.5: Nilai Sikap Keterbukaan
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian
       7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam memberi nasihat, teguran dan kritikan.
ii)                  Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan.
iii)                Menjelaskan peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini.
Hasil Pembelajaran
i)                    Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.
ii)                  Turut serta dalam usaha-usaha kea rah menyatupadukan masyarakat.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai sikap keterbukaan, nilai hidup bersama secara aman.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.




Tarikh
19.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K9
Masa
09.45pg-10.55pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.5: Nilai Sikap Keterbukaan
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian
       7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam memberi nasihat, teguran dan kritikan.
ii)                  Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan.
iii)                Menjelaskan peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini.
Hasil Pembelajaran
i)                    Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.
ii)                  Turut serta dalam usaha-usaha kea rah menyatupadukan masyarakat.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai sikap keterbukaan, nilai hidup bersama secara aman.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.



Tarikh
19.09.2013 (Khamis)
Kelas
6RK4
Masa
11.30pg-12.40tgh
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Perbincangan  esei:- Langkah membasmi kemiskinan tegar
:-Kepentingan mengimbangi pembangunan dengan pengekalan sistem ekologi.
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii)                  Menyatakan idea utama esei.
iii)                Menghuraikan langkah membasmi kemiskinan tegar dengan pengekalan sistem ekologi.
Hasil Pembelajaran
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
20.09.2013 (Jumaat)
Kelas
6RK4
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Perbincangan  esei:- Kesan-kesan proses urbanisasi di Malaysia.
:-Langkah-langkah yang harus diambil untuk memastikan penggunaan barangan kosmetik selamat digunakan.
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii)                  Menyatakan idea utama esei.
iii)                Menghuraikan kesan-kesan urbanisasi di Malaysia dan langkah-langkah yang diambil untuk memastikan penggunaan barangan kosmetik selamat digunakan.
Hasil Pembelajaran
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.











No comments:

Post a Comment