RPT PEND.MORAL TING.5

RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN TINGKATAN 5
PENDIDIKAN MORAL 2014
Bidang Pembelajaran 1 : Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri

Minggu/
Tarikh
Nilai
Kandungan Akademik
Hasil Pembelajaran
Cadangan Aktiviti




Minggu 1
1.1 Kepercayaan kepada Tuhan

Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai
pencipta alam dan mematuhi segala
suruhan Nya berlandaskan pegangan
agama masing-masing selaras dengan
prinsip Rukun Negara.
Tuhan melihat segala tingkah laku manusia

Kepercayaan beragama dalam kehidupan perlu
dikukuhkan

��� Setiap manusia mempunyai tanggungjawab
terhadap Tuhan

��� Pembalasan Tuhan kepada manusia
terhadap setiap amalan hidupnya

i. Melaksanakan tanggungjawab
kepada Tuhan

ii. Menerima kenyataan bahawa
setiap tindakan yang dilakukan
akan mendapat pembalasan
daripada Tuhan

Menonton tayangan video bertemakan
tanggungjawab terhadap Tuhan dan
pembalasan Tuhan terhadap setiap tindakan
manusia

Guna juga aktiviti 1A-1D dalam Buku Teks Ting.5


Minggu 2
1.2 Amanah

Sikap bertanggungjawab yang boleh
menimbulkan kepercayaan dan
keyakinan orang lain.
Insan yang amanah dipandang mulia
Perangi rasuah musuh negara
��� Implikasi rasuah terhadap diri, keluarga dan
negara
��� Peranan kerajaan dalam menangani isu
rasuah
Pendidikan
Jentera pentadbiran kerajaan
(Kepimpinan Melalui Teladan)
Undang-undang :
(Akta Pencegahan Rasuah dan
Akta Rahsia Rasmi)

Sentiasa mengamalkan sikap
amanah dalam melaksanakan
tugas dan kewajipan dengan tidak
melibatkan diri dalam gejala rasuah

i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang cara membanteras rasuah

ii. Forum bertema `Cara Menangani Rasuah’

Guna juga aktiviti 2A-2D dalam Buku Teks TIngkatan 5

Minggu 2
1.3 Harga Diri

Keupayaan dan keyakinan diri agar
mampu memulia dan menjaga maruah
diri dalam kehidupan
Prinsip hidup mencerminkan identiti diri

Pegangan hidup yang kukuh membentuk
maruah diri
��� Maruah diri perlu dipelihara
��� Tidak melakukan perbuatan sumbang
Seks luar nikah
Pelacuran


Menjaga dan mempertahankan
maruah diri

i. Perbincangan berkumpulan tentang aktiviti
penyelesaian masalah sosial remaja

ii. Menyediakan skrip drama yang
bertemakan isu sosial remaja dan
melakonkannya


Minggu 3
1.4 Bertanggungjawab

Kesanggupan diri seseorang untuk
memikul dan melaksanakan tugas serta
kewajipan dengan sempurna.
Sikap bertanggungjawab menjamin masa
depan
Perancangan secara bertanggungjawab kunci
kejayaan hidup
��� Perancangan untuk masa depan
Perbelanjaan
Kerjaya
Kehidupan dewasa dan berkeluarga


Merancang masa depan dengan
penuh tanggungjawab

i. Menghasilkan roda masa depan berkaitan
kerjaya yang dipilih

ii. Menyediakan senarai perbelanjaan untuk
masa depan


Minggu 3
1.5 Hemah Tinggi

Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia
dalam pergaulan seharian.
Hemah Tinggi membentuk peribadi mulia
Peribadi mulia menjadi ikutan dan disanjung tinggi
��� Peribadi mulia tokoh-tokoh dicontohi
Tokoh-tokoh ahli fikir
(Imam Al-Ghazali, Socrates, Confucius,
Swami Vivekananda)
Tokoh-tokoh pemimpin negara
(Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak,
Mahatma Ghandi)


Mengamalkan sikap hemah tinggi
seperti mana tokoh-tokoh yang
berperibadi mulia

i. Menyediakan buku log tentang
keperibadian tokoh-tokoh yang boleh
dicontohi (ahli fikir dan pemimpin negara)

ii. Mengumpul dan membincangkan kata-kata
hikmat tokoh, ahli fikir dan pemimpin
negara



Minggu 4
1.6 Toleransi

Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan
mengawal diri bagi mengelakkan
berlakunya pertelingkahan dan
perselisihan faham demi kesejahteraan
hidup.
Toleransi kunci keharmonian negara

Toleransi membantu merealisasikan dasar negara

��� Pengagihan kekayaan negara
Dasar Pembangunan Nasional

��� Kepelbagaian kebudayaan dan keseniaan
Dasar Kebudayaan Kebangsaan


Bertolak ansur dan menerima dasar
negara yang dilaksanakan demi
keharmonian negara
i. Melayari laman web untuk mendapat
maklumat tentang Dasar Pembangunan
Nasional dan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan

ii. Tayangan audio visual mengenai Dasar
Pembangunan Nasional dan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan

iii. Reka cipta seni/fesyen yang
mencerminkan kepelbagaian budaya
Minggu 4
1.7 Berdikari

Kebolehan dan kesanggupan
melakukan sesuatu tanpa bergantung
kepada orang lain.
Berdikari menjamin kemajuan negara

Masyarakat berdikari negara maju
��� Amalan berdikari dalam pelbagai bidang
Politik
Ekonomi


Berusaha sendiri sehingga berjaya
demi negara
i. Menyedia dan membincangkan ‘Goal
Setting Task’ individu untuk mencapai
kejayaan dalam politik dan ekonomi

ii. Kajian kes tentang kejayaan negara dalam
politik


Minggu 5
1.8 Kerajinan

Usaha yang berterusan penuh dengan
semangat ketekunan, kecekalan,
kegigihan, dedikasi dan berdaya maju
dalam melakukan sesuatu perkara.
Masyarakat yang rajin disanjung tinggi

Sumbangan tamadun silam dalam mencapai
kecemerlangan

��� Sikap dedikasi, kecekalan dan ketekunan
manusia zaman silam sebagai panduan kejayaan
Tamadun awal
(Kesenian, seni bina dan muzik)
Kebangkitan semula selepas ditimpa
mala petaka
(Peperangan dan bencana alam)



Bersikap rajin dengan mencontohi
kejayaan peristiwa silam sebagai
panduan untuk berjaya


Membuat kajian kes tentang kerajinan
individu/masyarakat zaman silam
Minggu
5

 
1.9 Kasih Sayang

Kepekaan dan perasaan cinta yang
mendalam serta berkekalan yang lahir
daripada hati yang ikhlas.
Budaya penyayang pegangan hidup

Sikap prihatin menjamin kesejahteraan
masyarakat

��� Prihatin dan menangani masalah dalam
masyarakat
- Gejala sosial


Mengambil berat dan melibatkan
diri dalam menangani pelbagai
masalah dalam masyarakat


Tayangan video bertema masalah sosial
remaja dan membincangkan cara menangani
masalah tersebut


Minggu 6
1.10Keadilan

Tindakan dan keputusan yang saksama
serta tidak berat sebelah.
Keadilan teras kesejahteraan negara

Keadilan menjamin pentadbiran yang kukuh
��� Amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan
Pemberian ganjaran dan hukuman
Pembayaran pelbagai jenis cukai
Pembahagian rumah kos rendah


Akur dengan prinsip keadilan yang
dipraktikkan dalam pentadbiran
kerajaan
i. Melayari laman web untuk mencari
maklumat tentang pembayaran cukai dan
membincangkan maklumat tersebut

ii. Perbincangan tentang rasional prinsip
keadilan dalam pentadbiran kerajaan


Minggu 6
1.11 Rasional

Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat
mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar.
Pemikiran rasional penting dalam menangani
konflik

Penyelesaian masalah secara objektif dan
menyeluruh
��� Langkah penyelesaian sesuatu masalah
Meramal
Mencari bukti
Menganalisis bukti
Membuat keputusan


Menyelesaikan masalah dengan
bijaksana dan konsisten


Perbincangan kumpulan cara-cara
menyelesaikan sesuatu masalah
Minggu 7
CUTI TAHUN BARU CINA
Minggu 8
Ujian 1
Minggu 9
Ujian 1
Minggu 10
Perbincangan dan Pembetulan Ujian 1


Minggu 11
1.12 Kesederhanaan

Bersikap tidak keterlaluan dalam
membuat pertimbangan dan tindakan
sama ada dalam pemikiran, pertuturan
atau perlakuan tanpa mengabaikan
kepentingan diri dan orang lain.
Kesederhanaan asas keharmonian hidup

Kesederhanaan menjamin keseimbangan
pembangunan negara

��� Kesederhanaan dalam dasar-dasar kerajaan
Pembangunan insan
Pembangunan fizikal


Menghargai dan menyokong usaha
kerajaan dalam menyeimbangkan
pembangunan insan dan fizikal


Kaji selidik tentang kesederhanaan dan
keseimbangan pelaksanaan pembangunan
insan dan fizikal yang dilaksanakan oleh
kerajaan dan swasta




Bidang Pembelajaran :  2  Nilai Berkaitan dengan Kekeluargaan



Minggu 11
2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga

Perasaan cinta, kasih dan sayang yang
mendalam dan berkekalan terhadap
keluarga
Sikap prihatin memupuk kasih sayang
terhadap anggota keluarga

Tanggungjawab menjaga ibu bapa dan anggota
keluarga ialah satu amanah

��� Penjagaan ibu bapa dan anggota keluarga
yang tua, uzur dan yang memerlukan

i. Menjaga ibu bapa dengan penuh
kasih sayang

ii. Menjaga anggota keluarga yang
memerlukan perhatian
i. Mengadakan Kempen “Sayangilah Ibu
Bapa’ dan menghasilkan bahan berkaitan
kempen seperti slogan, poster, sajak dan
esei

ii. Main peranan sebagai anak/anggota
keluarga yang sanggup berkorban menjaga
kebajikan ibu bapa/anggota keluarga




Minggu 12
2.2 Hormat dan taat kepada anggota
keluarga

Memuliakan setiap anggota keluarga
dengan berinteraksi dan memberi
layanan secara bersopan untuk
mewujudkan keluarga yang harmoni
Hormat-menghormati membentuk
peribadi keluarga

Saling menghormati antara anggota keluarga
dipupuk melalui asuhan yang baik

��� Cara asuhan yang baik
- Kepemimpinan melalui teladan
- Hukuman yang positif
- Interaksi yang bersopan
( Ucapan terima kasih dan memohon maaf)


Menghormati dan menerima asuhan keluarga

i. Perbahasan bertajuk ‘Hukuman yang
Membina Merupakan Asuhan yang Baik’

ii. Sketsa tentang interaksi yang bersopan
antara anggota keluarga


Minggu 12
2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan

Menerima, menghormati dan
mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat
dan kepercayaan yang diwarisi secara
turun-temurun dalam keluarga.
Tradisi kekeluargaan khazanah budaya
bangsa

Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab
bersama

��� Peranan kerajaan dan agensi bukan
kerajaan dalam mengekalkan adat resam
kekeluargaan pelbagai keturunan
- Muzium
- Kementerian Kebudayaan, Kesenian
dan Pelancongan
- Arkib Negara
- Kelab Budaya


Menghargai dan menjunjung tradisi
keluarga sebagai khazanah budaya
bangsa

i. Lawatan ke Arkib Negara untuk
mendapatkan maklumat tentang tradisi
kekeluargaan bagi mengekalkan budaya
bangsa

ii. Menyediakan buku log berkaitan dengan
tradisi kekeluargaan pelbagai keturunan
Minggu 13
Cuti Pertengahan Penggal Satu
Minggu 14
2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga

Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh
setiap individu terhadap keluarga untuk
melahirkan keluarga bahagia,
meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga
Keharmonian keluarga mencerminkan
anggotanya

Kewajipan terhadap keluarga membentuk
kesejahteraan keluarga

��� Kewajipan menjaga keharmonian keluarga
secara menyeluruh dalam pelbagai aspek
- Kewajipan sosial
(Pendidikan, keselamatan,
kepemimpinan)
- Kewajipan ekonomi
(Sumber rezeki yang halal)
- Kewajipan agama
(Ibu bapa sebagai model dan pendidik agama)

i. Melaksanakan tanggungjawab
sebagai anggota keluarga demi
menjaga keharmonian keluarga

ii. Menerima dan menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga

Perbincangan berlandaskan rangsangan
audio/visual yang menunjukkan perlunya
menghormati ibu bapa sebagai pemimpin
keluarga dan peranan anggota keluarga
dalam menjaga keharmonian keluarga

Bidang Pembelajaran :  3  Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar
Minggu 14
3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam
Sekitar

Kesedaran tentang perlunya memelihara
dan memulihara alam sekeliling untuk
mengekalkan keseimbangan ekosistem
Kemapanan alam sekitar untuk kebaikan
sejagat

Kemapanan alam sekitar tanggungjawab
bersama

��� Peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan
dan badan-badan bukan kerajaan dalam mencegah eksploitasi sumber yangberlebihan
Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan
Taman Negara (Perhilitan)
Jabatan Perikanan
World Wide Fund for Nature (WWF)


Menerima wujudnya badan-badan
yang bertanggungjawab terhadap
pencegahan eksploitasi sumber dan
menyokong usaha-usaha yang dijalankan.


Menyediakan kertas kerja/cadangan/poster
berkaitan penglibatan murid dalam menyokong
usaha yang dijalankan oleh badan-badan
tertentu untuk kemapanan alam sekitar
Minggu 15
3.2 Keharmonian antara Manusia dengan
Alam Sekitar

Keadaan saling memerlukan hubungan
yang harmonis antara manusia dengan
alam sekeliling supaya kualiti kehidupan
manusia dan alam sekeliling terpelihara
Manusia sebagai pengurus alam yang
bijaksana

Keharmonian antara manusia dengan alam
sekitar perlu untuk mengelakkan berlakunya
bencana alam

��� Penerokaan hutan secara terkawal

��� Pembangunan yang terancang
Empangan Kenyir (Terengganu)
Empangan Hoover (Amerika Syarikat)
Empangan Aswan (Mesir)

i. Menyokong usaha-usaha
mengurus alam secara bijaksana

ii. Menerima hakikat bahawa
sumber alam yang tidak diurus
dengan bijaksana akan
mengakibatkan bencana alam

Menjalankan kajian kes bagi menilai
keseimbangan amalan pengurusan alam dan
keharmonian antara manusia dan alam sekitar
Minggu 15
3.3 Kemapanan Alam Sekitar

Pengekalan keseimbangan alam
sekeliling sebagai tanggungjawab
bersama untuk kesejahteraan hidup.
Undang-undang memandu manusia ke arah
kebaikan

Undang-undang alam sekitar menjamin
keseimbangan alam sekitar

��� Kepentingan dan tanggungjawab mematuhi
peraturan dan undang-undang berkaitan
dengan kemapanan alam sekitar
Akta Kualiti Alam Sekitar

Menerima dan mematuhi peraturan
dan undang-undang berkaitan
dengan alam sekitar bagi menjamin
keseimbangan alam

Kerja projek/kempen kesedaran tentang
peraturan dan undang-undang yang berkaitan
dengan pengurusan alam sekitar
Minggu 16
3.4 Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar

Prihatin terhadap persoalan yang
berkaitan dengan alam sekeliling dan
berusaha menyelesaikannya.
Masa depan manusia dan alam sekitar
bergantung pada gaya hidup masa kini

Perancangan dan tindakan manusia menentukan
alam sekitar

��� Tindakan manusia yang terancang dapat
mengekalkan sumber semula jadi
- Sumber tenaga
- Sumber air
- Sumber hutan

��� Tindakan manusia yang rakus membawa
kemusnahan alam sekitar
- Ujian nuklear
- Peperangan

i. Menggunakan sumber
semulajadi dengan penuh
tanggungjawab

ii. Menggunakan ciptaan manusia
dengan bertanggungjawab tanpa
memusnahkan alam sekitar

i. Lawatan ke hutan lipur/empangan/hutan
simpan untuk mengkaji penggunaan
sumber alam dengan terancang

ii. Melayari laman web untuk mendapat
maklumat tentang kesan peperangan dan
ujian nuklear terhadap alam sekitar dan
membincangkannya


Bidang Pembelajaran :  4  Nilai Berkaitan dengan Patriotisme
Minggu 16
4.1 Cinta akan Negara

Perasaan sayang dan bangga kepada
negara serta meletakkan kepentingan
negara melebihi kepentingan diri.
Cinta akan negara asas kesejahteraan
bersama
Keharmonian masyarakat majmuk menjadi
kebanggaan negara
��� Kepelbagaian agama dan budaya dalam
masyarakat menjadi kebanggaan bersama
Agama/Kepercayaan
Tradisi dan adat resam
- Bahasa


Berbangga dengan kepelbagaian
agama dan budaya dalam
masyarakat di Malaysia


Forum bertajuk ‘Kepelbagaian agama dan
budaya mewujudkan kesejahteraan negara’
Minggu 17
4.2 Taat Setia pada Raja dan Negara

Kepatuhan dan kesetiaan yang
berkekalan kepada Raja dan Negara.
Kesetiaan pada negara tanda kedaulatan
negara

Kedaulatan negara dipertahankan dan disanjung
tinggi

��� Kedaulatan, pertahanan dan keselamatan
negara tanggungjawab bersama
Kerajaan
Rakyat

i. Mengelakkan diri daripada
terlibat dengan anasir-anasir
subversif yang akan mengancam
keselamatan negara

ii. Mencurah bakti dengan taat
setia demi kedaulatan negara

i. Menulis laporan ringkas mengenai
peristiwa-peristiwa yang mengancam
keselamatan negara

ii. Tayangan filem ‘Peristiwa di Bukit Kepong’
dan ‘Lt. Adnan’ dan membincangkan
kesetiaan pasukan polis dan tentera
mempertahankan negara
Minggu17
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara

Kerelaan melakukan atau menyerahkan
sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda
kebaktian untuk negara.
Semangat patriotik mengharumkan nama
negara

Rakyat sebagai wakil negara di peringkat
antarabangsa

��� Sikap bertanggungjawab sebagai wakil
negara dalam pelbagai bidang

��� Penglibatan diri dalam aktiviti yang
mencabar untuk menaikkan imej negara
Ekspedisi ke Gunung Everest
Ekspedisi ke Kutub Utara dan Selatan
Pelayaran mengelilingi dunia

i. Kesanggupan berkhidmat dan
bertindak sebagai duta kecil
mewakili negara

ii. Meneroka aktiviti baru dan
mencabar untuk mengharumkan nama Negara.

i. Main peranan sebagai duta kecil mewakili
negara dalam pelbagai bidang untuk
menaikkan imej negara

ii. Menceburi/melibatkan diri dalam
program- program kenegaraan yang boleh
mengharumkan nama dan imej negara


Bidang Pembelajaran :  5  Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia

Minggu 18
5.1 Melindungi Hak Kanak-Kanak

Membela, memberi naungan dan
memelihara hak kanak-kanak bagi
menjamin kehidupan mereka yang sempurna
Kanak-kanak berhak disayangi dan dilindungi

Perlindungan terhadap kanak-kanak
tanggungjawab semua pihak

��� Peranan pelbagai pihak dalam melindungi
kanak-kanak
Kerajaan
(Akta Perlindungan Kanak-kanak
berkaitan penderaan, gangguan seksual
dan buruh kanak-kanak)
Rumah-rumah perlindungan
Peranan badan bukan kerajaan
- Peranan individu



Menyedari dan menerima peranan
pelbagai pihak dalam memberi
perlindungan terhadap kanak-kanak


i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang undang-undang yang ada untuk
melindungi hak kanak-kanak

ii. Mencipta lirik bertemakan `Kanak-kanak
perlu disayangi dan dilindungi’
Minggu 18
5.2 Menghormati Hak Wanita

Melindungi dan mengiktiraf wanita
sebagai individu yang boleh memberi
sumbangan dalam pembangunan
keluarga, masyarakat dan negara.
Wanita berjasa negara makmur

Wanita dalam pembangunan negara

��� Sumbangan wanita dalam pelbagai bidang
pembangunan
Politik
Ekonomi
Sosial
Sains dan teknologi


Mengiktiraf sumbangan wanita
dalam pelbagai bidang demi
pembangunan negara


i. mencari maklumat tentang sumbangan
tokoh wanita kepada masyarakat dalam
pelbagai bidang


ii. Perbincangan mengenai seorang wanita
yang dikagumi yang boleh dijadikan idola



Minggu 19
5.3 Melindungi Hak Pekerja

Menghormati, menghargai dan
mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan
sumbangan golongan pekerja dalam
pembangunan negara.
Undang-undang menjamin kesejahteraan
pekerja

Undang-undang melindungi hak pekerja

��� Undang-undang untuk melindungi pekerja
daripada ditindas
Akta Buruh
Mahkamah Buruh


Menerima dan mematuhi
undang-undang yang melindungi
hak pekerja

i. Mengumpul maklumat tentang
undang-undang yang melindungi hak
pekerja

ii. Membuat laporan berdasarkan
contoh-contoh/kes-kes pekerja yang
ditindas dan mengkaji tindakan yang
diambil terhadap pihak yang menindas
Minggu 19
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang
Berupaya

Memberi layanan yang bersopan kepada
golongan kurang berupaya supaya tidak
berasa tersisih dan mengiktiraf mereka
sebagai insan ciptaan Tuhan.
Kecacatan bukan penghalang produktiviti

Golongan kurang berupaya memainkan peranan
penting dalam pembangunan negara

��� Peranan dan sumbangan golongan kurang
berupaya dalam pelbagai bidang
Politik
Ekonomi
Sosial


Menerima bahawa golongan kurang
berupaya juga dapat menyumbang
dalam pelbagai bidang demi
pembangunan negara


Membuat folio tentang peranan dan
sumbangan individu/golongan kurang
berupaya dalam pelbagai bidang
Minggu 19
5.5 Melindungi Hak Pengguna

Membela dan memelihara hak individu
untuk menjadi pengguna yang berilmu,
mendapat perkhidmatan serta barangan
yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi.
Hak pengguna terbela masyarakat makmur

Kebajikan pengguna tanggungjawab semua
��� Peranan agensi kerajaan dan badan-badan
bukan kerajaan dalam melindungi serta
menjamin hak pengguna
Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
(Akta pengguna)
Persatuan pengguna
Agensi-agensi antarabangsa


Menyokong usaha pelbagai pihak
dalam melindungi dan menjamin hak
pengguna
i. Kempen kesedaran pengguna tentang hak
untuk mendapat perkhidmatan dan
barangan yang berkualiti
ii. Menghasilkan poster/cogan kata untuk
meningkatkan kesedaran tentang hak pengguna.
Minggu 20 & 21
Peperiksaan Penggal Satu
Minggu 22 & 23
Cuti Penggal Satu
Minggu 24
Pembetulan Peperiksaan Penggal Satu


Bidang Pembelajaran :  6  Nilai Berkaitan dengan Demokrasi

Minggu 25
6.1 Mematuhi Peraturan dan
Undang-Undang

Menerima dan mematuhi peraturan dan
undang-undang yang telah ditentukan
tanpa mengira sesiapa dan di mana
seseorang itu berada.
Undang-undang antarabangsa menjamin
kesejahteraan masyarakat global

Undang-undang antarabangsa untuk kebaikan
bersama

��� Patuh kepada undang-undang
antarabangsa
Akta mencegah penyeludupan
Undang-undang laut antarabangsa
Undang-undang Siber
Mahkamah antarabangsa


Menerima dan mematuhi undangundang
antarabangsa bagi
menjamin keamanan sejagat

i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang undang-undang antarabangsa

ii. Kajian kes tentang isu-isu undang-undang
antarabangsa

iii. Ceramah tentang undang-undang
antarabangsa
Minggu 25
6.2 Kebebasan Bersuara

Kebebasan berucap dan mengeluarkan
fikiran dengan batasan tertentu bagi
menjaga keselamatan dan ketenteraman.
Media saluran komunikasi untuk manfaat
bersama

Media sebagai saluran komunikasi

��� Peranan media massa sebagai alat
perhubungan
Percambahan idea/pendapat
Luahan rasa
Penilaian secara objektif

i. Memahami peranan media
massa sebagai alat
perhubungan

ii. Menggunakan saluran media
massa dengan
bertanggungjawab demi
kebaikan bersama

i. Menulis surat kepada pihak media massa
tertentu untuk memberi pendapat dan
pandangan tentang isu-isu semasa demi
kebaikan bersama

ii. Menyediakan buletin bulanan moral
sebagai saluran untuk menyarankan/
meluahkan perasaan/idea dengan
bertanggungjawab untuk kebaikan
bersama
Minggu 26
6.3 Kebebasan Beragama

Kebebasan setiap individu untuk
menganuti dan mengamalkan agamanya
seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Malaysia.
Kebebasan beragama menjamin
kesejahteraan bersama

Hormati amalan keagamaan setiap individu

��� Peranan pelbagai pihak memberikan
kebebasan kepada individu untuk
mengamalkan kewajipan keagamaan
masing-masing
Kerajaan
Swasta
(cuti/masa pelepasan


Menerima bahawa setiap individu
bebas dan berhak melakukan
kewajipan agama masing-masing

i. Mencari maklumat tentang cuti/masa
pelepasan yang diperuntukkan bagi
amalan keagamaan


ii. Pidato bertemakan ‘Kebebasan beragama
di Malaysia’
Minggu 26
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan
Negara

Kebebasan untuk melibatkan diri dalam
pelbagai aktiviti pembangunan negara
dengan mematuhi peraturan, undangundang
dan Perlembagaan Malaysia
Rakyat bertanggungjawab negara makmur

Pembangunan negara tanggungjawab setiap
rakyat

��� Penglibatan pelbagai pihak dalam projek
dan program pembangunan negara
Peranan badan-badan sukarela
Peranan individu/rakyat


i. Melibatkan diri dalam aktiviti
badan sukarela untuk
membangunkan negara

ii. Menyokong dan menjayakan
projek dan program
pembangunan negara


Lawatan sambil belajar ke salah sebuah badan
sukarela dan mengumpul maklumat tentang
aktiviti badan tersebut dalam program
pembangunan negara
Minggu 27
6.5 Sikap Keterbukaan

Bersedia memberi dan menerima
pandangan, pembaharuan dan kritikan
selaras dengan kebenaran fakta dan
norma masyarakat Malaysia.
Tindakan berasaskan saluran yang betul
menjamin kepentingan bersama

Sikap terbuka dalam penyelesaian masalah demi
kebaikan bersama

��� Amalan sikap keterbukaan dalam
menangani sesuatu masalah mengikut
saluran tertentu
Pihak berkuasa
(polis, mahkamah)
Agensi kerajaan
(kementerian)
Pihak swasta
Pertubuhan antarabangsa



Menerima bahawa setiap masalah
boleh diatasi mengikut saluran yang
betul


i. Main peranan tentang penyelesaian sesuatu
isu melalui saluran tertentu.


ii. Perbincangan tentang isu-isu global yang
menggambarkan sikap keterbukaan.

Bidang Pembelajaran :   7  Nilai Berkaitan dengan Keamanan dan Keharmonian

Minggu 27
7.1 Hidup Bersama Secara Aman

Hidup berbaik-baik antara satu sama lain
dengan mengutamakan kedamaian dan
keharmonian hidup tanpa mengira
agama, bangsa dan budaya.
Persefahaman sejagat menjamin
kesejahteraan masyarakat global

Keharmonian Global tanggungjawab bersama

��� Peranan pertubuhan–pertubuhan
antarabangsa dalam meningkatkan
persefahaman bersama
Komanwel
Pertubuhan Negara-Negara Islam
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Pertubuhan Antarabangsa lain


Menyokong peranan yang
dimainkan oleh pertubuhan
antarabangsa dalam menjamin
kesejahteraan sejagat


Membuat buku log berkaitan peranan
pertubuhan antarabangsa
Minggu 28
7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama

Usaha yang baik dan membina yang
dilakukan bersama pada peringkat
individu, komuniti atau negara untuk
mencapai sesuatu matlamat.
Saling bekerjasama antara negara menjamin
kesejahteraan sejagat

Usaha baik antara negara dijayakan bersama

��� Kerjasama antara negara dalam pelbagai
bidang
Ekonomi
Sosial


Menyokong kerjasama antara
negara dalam pelbagai bidang bagi
mengeratkan hubungan sejagat


Kajian kes tentang kerjasama serantau dalam
bidang ekonomi dan sosial
Minggu 28
7.3 Saling Menghormati antara Negara

Menghargai dan memuliakan hubungan
antara negara untuk menjamin
kesejahteraan sejagat.
Hormat- menghormati antara negara asas
hubungan yang harmoni

Perhubungan baik antara negara menjamin
kebaikan bersama

��� Pelaksanaan pelbagai program untuk
mewujudkan hubungan baik antara negara
Politik
Ekonomi
- Sosial



Menyokong dan melibatkan diri
dalam pelbagai program ke arah
mewujudkan hubungan yang baik
antara negara

i. Membincangkan pelaksanaan pelbagai
program yang mewujudkan hubungan baik
antara negara.

ii. Interaksi dengan rakan daripada negara
jiran melalui internet atau surat menyurat
Minggu 29
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
Minggu 30
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
Minggu 31
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
Minggu 32
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
Minggu 33
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
Minggu 34
Ujian Pertengahan Penggal Kedua 
Minggu 35
Cuti Pertengahan Penggal Kedua
Minggu 36 - 46
Ulangkaji
Peperiksaan Percubaan SPM
Ulang kaji




No comments:

Post a Comment