Monday, September 16, 2013

MINGGU 37 (2013)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4

MINGGU 37

Tarikh
09.09.2013 (Isnin)
Kelas
4K4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum     Kedatangan Barat
        8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi (sambungan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii)                  Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii)                Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
KBKK
Menghuraikan, menyenaraikan.
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
·         Menghargai sistem pendidikan negara.
Istilah/Konsep
Madrasah, sekolah pondok.
Refleksi Kendiri
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
09.09.2013 (Isnin)
Kelas
6RK4
Masa
09.25pg-.10.55pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 14: Perbadanan Awam
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan tentang maksud perbadanan awam.
ii)                  Menjelaskan fungsi-fungsi perbadanan awam.
iii)                Menghuraikan tentang MARA dan Felcra Bhd.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang Perbadanan Awam di Malaysia.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kementerian dan Jabatan Kementerian.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.



Tarikh
10.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
       5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal.
ii)                  Mengetahui hak pengguna.
iii)                Menjelaskan peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna.
Hasil Pembelajaran
i)                    Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya.
ii)                  Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai menghormati hak golongn kurang upaya, nilai melindungi hak pengguna.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
10.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
       5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal.
ii)                  Mengetahui hak pengguna.
iii)                Menjelaskan peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna.
Hasil Pembelajaran
i)                    Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya.
ii)                  Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai menghormati hak golongn kurang upaya, nilai melindungi hak pengguna.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
10.09.2013 (Selasa)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-.11.30pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 14: Perbadanan Awam   
       14.5: Perbadanan Awam Di Bawah Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani.
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan tentang jenis-jeni perbadanan awam di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
ii)                  Menjelaskan tentang fungsi MARDI.
iii)                Menghuraikan tentang BERNAS.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang Perbadanan Awam di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang fungsi-fungsi perbadanan awam.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
11.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pengajian Am – Terlibat dengan Hari Kemanusiaan.


Tarikh
11.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-11.30pg
Subjek
Pengajian Am (Tutorial)  – Terlibat dengan Hari Kemanusiaan.


Tarikh
12.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.05pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang
       6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mematuhi peraturan dan undang-undang.
ii)                  Melaksanakan kewajipan sebagai seorang warganegara yang patuh kepada undang-undang.
iii)                Peka terhadap isu-isu sensitif yang boleh menimbulkan huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
ii)                  Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, nilai kebebasan bersuara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
12.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K9
Masa
09.45pg-10.55pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang
       6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mematuhi peraturan dan undang-undang.
ii)                  Melaksanakan kewajipan sebagai seorang warganegara yang patuh kepada undang-undang.
iii)                Peka terhadap isu-isu sensitif yang boleh menimbulkan huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
ii)                  Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, nilai kebebasan bersuara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
12.09.2013 (Khamis)
Kelas
6RK4
Masa
11.30pg-.12.40tgh
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 15: Kerajaan Negeri
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan tentang tugas-tugas Raja/Sultan/Yang di-Pertua Besar.
ii)                  Menjelaskan tentang Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
iii)                Menghuraikan tentang Jabatan Negeri.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang elemen-elemen yang terdapat di  dalam Kerajaan Negeri.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang perbadanan awam di bawah Kementerian Kewangan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
13.09.2013 (Jumaat)
Kelas
6RK4
Masa
08.15pg-.09.25pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 16: Kerajaan Tempatan
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan tentang tujuan penubuhan kerajaan tempatan.
ii)                  Mengetahui struktur organisasi kerajaan tempatan.
iii)                Menghuraikan tugas-tugas utama kerajaan tempatan.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang kerajaan tempatan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kerajaan negeri.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.









No comments:

Post a Comment