Thursday, September 5, 2013

MINGGU 36 (2013)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4

MINGGU 36

Tarikh
02.09.2013 (Isnin)
Kelas
4K4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum     Kedatangan Barat
        8.2: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
        8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii)                  Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii)                Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
KBKK
Menghuraikan, menyenaraikan.
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
·         Menghargai sistem pendidikan negara.
Istilah/Konsep
Madrasah, sekolah pondok.
Refleksi Kendiri
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
02.09.2013 (Isnin)
Kelas
6RK4
Masa
09.25pg-.10.55pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 11: Badan Eksekutif: Kabinet
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan tentang sistem pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
ii)                  Menjelaskan dengan contoh mengenai Jawatankuasa Kabinet.
iii)                Menghuraikan tentang Majlis Tindaka Ekonomi.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang kabinet di Malaysia.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Majlis Raja-Raja.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
03.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah yang berharga.
ii)                  Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak.
iii)                Menyatakan tindakan yang boleh diambil bagi melindungi kanak-kanak.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menyedari tentang hak mendapat layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai berkorban untuk  negara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai melindungi hak kanak-kanak.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
03.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah yang berharga.
ii)                  Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak.
iii)                Menyatakan tindakan yang boleh diambil bagi melindungi kanak-kanak.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menyedari tentang hak mendapat layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai berkorban untuk  negara.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai melindungi hak kanak-kanak.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.




Tarikh
03.09.2013 (Selasa)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-.11.30pg
Subjek
Pengajian Am (Tutorial)
Tajuk
Perbincangan Latihan Bab 11.


Tarikh
03.09.2013 (Selasa)
Kelas
4K4
Masa
12.05tgh-12.40tgh
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum     Kedatangan Barat (sambungan)
        8.2: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
        8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii)                  Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii)                Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
ABM
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
KBKK
Menghuraikan, menyenaraikan.
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
·         Menghargai sistem pendidikan negara.
Istilah/Konsep
Madrasah, sekolah pondok.
Refleksi Kendiri
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
04.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
07.05pg-.08.15pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Pembentangan topik esei
i)                    Peranan Persatuan Pengguna
ii)                  Kebebasan Media
iii)                Integriti Dalam Politik


Tarikh
04.09.2013 (Rabu)
Kelas
6RK4
Masa
10.55pg-11.30pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Perbincangan topik esei
i)                    Masalah Disiplin Dalam Kalangan Pelajar
ii)                  Keluarga Bahagia
iii)                Keruntuhan Moral


Tarikh
05.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita
       5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mengetahui perlunya melindungi hak wanita.
ii)                  Memahami fungsi Dasar Wanita Negara dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita.
iii)                Mengetahui hak-hak seorang pekerja.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.
ii)                  Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak kanak-kanak.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai melindungi hak wanita, nilai melindungi hak pekerja.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
05.09.2013 (Khamis)
Kelas
4K9
Masa
09.45pg-10.55pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
       5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita
       5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mengetahui perlunya melindungi hak wanita.
ii)                  Memahami fungsi Dasar Wanita Negara dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita.
iii)                Mengetahui hak-hak seorang pekerja.
Hasil Pembelajaran
i)                    Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.
ii)                  Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak kanak-kanak.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai melindungi hak wanita, nilai melindungi hak pekerja.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
05.09.2013 (Khamis)
Kelas
6RK4
Masa
09.45pg-.10.55pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan objektif tadbir urus negara.
ii)                  Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
iii)                Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei pembentangan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
06.09.2013 (Jumaat)
Kelas
6RK4
Masa
08.15pg-.09.25pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri (sambungan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyatakan objektif tadbir urus negara.
ii)                  Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
iii)                Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei pembentangan.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai keamanan negara.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.



No comments:

Post a Comment