Thursday, August 4, 2011

Minggu 31 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 31


 


 

Tarikh                        01.08.2011 (Isnin) – Cuti Ganti                 


 

Tarikh

02.08.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.05pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

  • Latihan Bab 8

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Membuat ulangkaji Bab 8.
  2. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat latihan dengan baik.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kesan kedatangan Islam terhadap ekonomi.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Nilai patriotism

Kemapanan sistem ekonomi negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

50% pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

02.08.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.05pg-09.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui hak pekerja mengikut undang-undang.
  2. Memahami peranan pihak-pihak tertentu bagi menjamin kebajikan pekerja.
  3. Menghormati jasa dan sumbangan pekerja dalam pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.08.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.05pg-09.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui hak pekerja mengikut undang-undang.
  2. Memahami peranan pihak-pihak tertentu bagi menjamin kebajikan pekerja.
  3. Menghormati jasa dan sumbangan pekerja dalam pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.08.2011 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

09.25pg-09.55pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara

  1. Pemerintahan dan pentadbiran
  2. Sistem pendidikan
  3. Bahasa dan kesusasteraan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
  2. Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara.
  3. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Asia Tenggara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

04.08.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

07.05pg-08.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa golongan kurang berupaya mempunyai hak sama rata.
  2. Menghargai bahawa golongan kurang berupaya dalam bidang tertentu.
  3. Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang berupaya.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya.
  2. Mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang upaya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pekerja.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak golongan kurang upaya, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

04.08.2011 (Khamis)

Kelas

4S2

Masa

09.25pg-10.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

04.08.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

11.25pg-11.55pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah

- Maksud Zaman Gelap

- Ciri-ciri Zaman Gelap

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud Zaman Gelap dan ciri-cirinya.
  2. Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
  3. Menghuraikan perubahan-perubahan yang berlaku selepas Zaman Gelap.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan ciri-ciri Zaman Gelap.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam ekonomi di Asia Tenggara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Keyakinan diri membuat pembaharuan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

05.08.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah

- Zaman Renaissance

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud Zaman Renaissance.
  2. Menghuraikan Perkembangan Renaissance di Itali.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan perkembangan zaman renaissance.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Zaman Gelap dan ciri-cirinya.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Keyakinan diri membuat pembaharuan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

05.08.2011 (Jumaat)

Kelas

4K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui hak pekerja mengikut undang-undang.
  2. Memahami peranan pihak-pihak tertentu bagi menjamin kebajikan pekerja.
  3. Menghormati jasa dan sumbangan pekerja dalam pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

05.08.2011 (Jumaat)

Kelas

4MPV

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara

- Sistem pendidikan

- Bahasa dan kesusasteraan

- Cara hidup

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.
  2. Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara.
  3. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Asia Tenggara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 


 


 


 


 

1 comment: