Monday, August 1, 2011

MINGGU 30 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 30


 

Tarikh

25.07.2011 (Isnin)

Kelas

4S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Menyedari peranan dan tanggungjawab pelajar selaku ahli masyarakat dalam mengangkat martabat wanita.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

25.07.2011 (Isnin)

Kelas

4K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Menyedari peranan dan tanggungjawab pelajar selaku ahli masyarakat dalam mengangkat martabat wanita.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

26.07.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

8.2: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya

- Kesenian

- Gaya hidup

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruhIslam dalam aspek sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup.
  2. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya.
  3. Menjelaskan dengan contoh penerusan kesenian dan gaya hidup hingga kini.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi pendidikan, bahasa dan kesusasteraan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotism

Menghargai kesenian negara kita.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.


 

Tarikh

26.07.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

27.07.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

27.07.2011 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 7: Islam Di Asia Tenggara

7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara

- Perdagangan

- Perkahwinan

- Pengislaman raja dan golongan bangsawan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara.
  2. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara.
  3. Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bijaksana dan berhemah dalam tindakan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

28.07.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui hak pekerja mengikut undang-undang.
  2. Memahami peranan pihak-pihak tertentu bagi menjamin kebajikan pekerja.
  3. Menghormati jasa dan sumbangan pekerja dalam pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

28.07.2011 (Khamis)

Kelas

4S2

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

28.07.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

8.3: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi

- Perdagangan

- Mata wang

- Percukaian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruhIslam dalam aspek ekonomi.
  2. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
  3. Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotism

Kemapanan sistem ekonomi negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

29.07.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

8.3: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi (Sambungan)

- Perdagangan

- Mata wang

- Percukaian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruhIslam dalam aspek ekonomi.
  2. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
  3. Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kemapanan sistem ekonomi negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guu.


 

Tarikh

29.07.2011 (Jumaat)

Kelas

4K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ciri-ciri melindungi hak wanita.
  2. Menyedari hak asasi manusia dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

29.07.2011 (Jumaat)

Kelas

4MPV

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 7: Islam Di Asia Tenggara

7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara

- Kelahiran kerajaan Islam

- Peranan pusat kebudayaan

- Peranan mubaligh

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara.
  2. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara.
  3. Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bijaksana dan berhemah dalam tindakan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment