Sunday, April 15, 2012

Minggu 15 (2012)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4


 

MINGGU 15


 

Tarikh

10.04.2012 (Selasa)

 

5S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.3: Nilai Kemapanan Alam Sekitar

 

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari adanya undang-undang yang melindungi alam sekitar di Malaysia.
  2. Mematuhi undang-undang yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
  3. Menerima undang-undang yang melindungi alam sekitar.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar bagi menjamin keseimbangan alam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kemapanan Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

10.04.2012 (Selasa)

 

5K6

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar

 

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyokong usaha mengurus alam sekitar secara bijak.
  2. Menyedari kesan buruk sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
  3. Berusaha mengurus alam dengan cara yang baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana.
  2. Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

12.04.2012 (Khamis)

 

5S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.3: Nilai Kemapanan Alam Sekitar

 

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari adanya undang-undang yang melindungi alam sekitar di Malaysia.
  2. Mematuhi undang-undang yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
  3. Menerima undang-undang yang melindungi alam sekitar.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar bagi menjamin keseimbangan alam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kemapanan Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

13.04.2012 (Jumaat)

 

5K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.3: Nilai Kemapanan Alam Sekitar

 

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari adanya undang-undang yang melindungi alam sekitar di Malaysia.
  2. Mematuhi undang-undang yang berkaitan dengan penjagaan alam sekitar.
  3. Menerima undang-undang yang melindungi alam sekitar.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar bagi menjamin keseimbangan alam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kemapanan Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.

Tarikh

13.04.2012 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Awal Dan Perkembangannya Di Makkah

4.1: Ciri-ciri Masyarakat Arab Jahiliah (sambungan)

4.2: Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w sebelum Menjadi Rasul

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah.
  2. Merasionalkan masyarakat Arab Jahiliah berpegang teguh kepada sistem kabilah.
  3. Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w sehingga dilantik menjadi rasul.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliah dan mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang maksud jahiliah dan ciri-cirinya dari segi sistem sosial.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bersemangat kekitaan dan kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment