Wednesday, April 4, 2012

Minggu 14 (2012)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4


 

MINGGU 14


 

Tarikh

02.04.2012 (Isnin)

Kelas

5S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.4: Nilai Tanggungjawab Terhadap Keluarga (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.
  2. Menyedari bahawa jasa ibu bapa perlu dihargai.
  3. Bersyukur kerana mempunyai ibu bapa yang menjadi contoh kepada diri.
  4. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Melaksanakan tanggungjawab sebagai anggota keluarga demi menjaga keharmonian keluarga.
  2. Menerima dan menghormati tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan.

ABM

Buku teks.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Tanggungjawab Terhadap Keluarga.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

5S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.1: Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari peranan sendiri untuk menjaga sumber alam.
  2. Memainkan peranan sebagai penyelamat bumi.
  3. Menyokong usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan eksploitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai tanggungjawab terhadap keluarga .

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

5K6

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.1: Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari peranan sendiri untuk menjaga sumber alam.
  2. Memainkan peranan sebagai penyelamat bumi.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dan menyedari tanggungjawab sebagai penyelamat bumi.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.04.2012 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara

3.2: Pengaruh Agama Hindu dan Buddha Dalam Kerajaan Awal

a) Sistem Pemerintahan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
  2. Menyatakan pengaruh Hindu Buddha dalam kerajaan awal di Asia Tenggara.
  3. Menghuraikan pengaruh Hindu Buddha dalam pemerintahan dan pentadbiran.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kerajaan maritim.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Menghargai dan memelihara warisan bangsa..

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

04.04.2012 (Rabu)

Kelas

4K7

Masa

09.05pg-09.55pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara

3.2: Pengaruh Agama Hindu dan Buddha Dalam Kerajaan Awal

a) Kesenian Dan Kesusasteraan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan pengaruh Hindu Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
  2. Mewajarkan monumen perlu dikekalkan sebagai khazanah negara.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh agama Hindu Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Hindu Buddha dalam sistem pemerintahan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Menghargai dan memelihara warisan bangsa..

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

04.04.2012 (Rabu)

Kelas

5S2

Masa

10.10pg-11.10pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.1: Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari peranan sendiri untuk menjaga sumber alam.
  2. Memainkan peranan sebagai penyelamat bumi.
  3. Menyokong usaha murni yang dijalankan oleh pelbagai pihak untuk mencegah eksploitasi sumber alam yang berlebihan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan eksploitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai tanggungjawab terhadap keluarga .

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

05.04.2012 (Khamis)

 

5S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar

 

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyokong usaha mengurus alam sekitar secara bijak.
  2. Menyedari kesan buruk sekiranya alam sekitar tidak diurus dengan baik.
  3. Berusaha mengurus alam dengan cara yang baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana.
  2. Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibatkan bencana alam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

No comments:

Post a Comment