Sunday, February 12, 2012

Minggu 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4


 

MINGGU 6


 

Tarikh                        06.02.2012 (Isnin) – Cuti Maulidur Rasul                 


 


 

Tarikh

07.02.2012 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.3 : Proses Pembentukan Tamadun

1.3.1 : Tamadun Mesopotamia

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
  2. Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesopotamia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang makna dan ciri-ciri tamadun.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

07.02.2012 (Selasa)

Kelas

5K6

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.4: Nilai Bertanggungjawab

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud bertanggungjawab.
  2. Berfikiran rasional dalam pelaksanaan tugas dan tanggungjawab.
  3. Memahami kepentingan amalan bertanggungjawab dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Merancang masa depan dengan penuh bertanggungjawab.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah dan harga diri.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai bertanggungjawab.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

08.02.2012 (Rabu)

Kelas

5S5

Masa

09.05pg-09.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.4: Nilai Bertanggungjawab

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud bertanggungjawab.
  2. Berfikiran rasional dalam pelaksanaan tugas dan tanggungjawab.
  3. Memahami kepentingan amalan bertanggungjawab dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Merancang masa depan dengan penuh bertanggungjawab.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah dan harga diri.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai bertanggungjawab.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

08.02.2012 (Rabu)

Kelas

5S5

Masa

11.10pg-12.10tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.4: Nilai Bertanggungjawab

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud bertanggungjawab.
  2. Berfikiran rasional dalam pelaksanaan tugas dan tanggungjawab.
  3. Memahami kepentingan amalan bertanggungjawab dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Merancang masa depan dengan penuh bertanggungjawab.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah dan harga diri.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai bertanggungjawab.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 

Tarikh

09.02.2012 (Khamis)

Kelas

5S2

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.4: Nilai Bertanggungjawab

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud bertanggungjawab.
  2. Berfikiran rasional dalam pelaksanaan tugas dan tanggungjawab.
  3. Memahami kepentingan amalan bertanggungjawab dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Merancang masa depan dengan penuh bertanggungjawab.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah dan harga diri.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai bertanggungjawab.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

09.02.2012 (Khamis)

Kelas

5K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.5: Nilai Hemah Tinggi

1.6: Nilai Bertoleransi

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud hemah tinggi dan toleransi.
  2. Menerapkan sikap sopan-santun dalam kehidupan.
  3. Mewujudkan ciri-ciri toleransi bagi mengelakkan pertelingkahan.

Hasil Pembelajaran

  1. Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
  2. Bertolak ansur dan menerima dasar negara yang dilaksanakan demi keharmonian negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai hemah tinggi dan toleransi.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 


 


 

Tarikh

09.02.2012 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.3 : Proses Pembentukan Tamadun

1.3.2 : Tamadun Mesir Purba

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesir Purba.
  2. Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesir Purba.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesopotamia.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

10.02.2012 (Jumaat)

Kelas

5S5

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.5: Nilai Hemah Tinggi

1.6: Nilai Bertoleransi

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud hemah tinggi dan toleransi.
  2. Menerapkan sikap sopan-santun dalam kehidupan.
  3. Mewujudkan ciri-ciri toleransi bagi mengelakkan pertelingkahan.

Hasil Pembelajaran

  1. Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
  2. Bertolak ansur dan menerima dasar negara yang dilaksanakan demi keharmonian negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai hemah tinggi dan toleransi.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 

Tarikh

11.02.2012 (Sabtu)

Kelas

5S2

Masa

07.05pg-08.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.5: Nilai Hemah Tinggi

1.6: Nilai Bertoleransi

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud hemah tinggi dan toleransi.
  2. Menerapkan sikap sopan-santun dalam kehidupan.
  3. Mewujudkan ciri-ciri toleransi bagi mengelakkan pertelingkahan.

Hasil Pembelajaran

  1. Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
  2. Bertolak ansur dan menerima dasar negara yang dilaksanakan demi keharmonian negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai hemah tinggi dan toleransi.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

11.02.2012 (Sabtu)

Kelas

5K6

Masa

08.05pg-09.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.7: Nilai Berdikari

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kepentingan sikap berdikari dalam memajukan diri dan negara.
  2. Mencontohi sikap berdikari yang diamalkan oleh pelbagai pihak.
  3. Memahami bahawa setiap orang perlu berdikari.

Hasil Pembelajaran

  1. Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi dan toleransi.

ABM

Buku teks.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai berdikari.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 

Tarikh

11.02.2012 (Sabtu)

Kelas

4K7

Masa

11.15pg-11.45pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.3 : Proses Pembentukan Tamadun

1.3.3 : Tamadun Indus

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Indus.
  2. Menghuraikan sumbangan Tamadun Indus.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Indus.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesir Purba.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.

No comments:

Post a Comment