Monday, February 6, 2012

Minggu 5 (2012)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4


 

MINGGU 5


 

Tarikh

30.01.2012 (Isnin)

Kelas

5K1

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

6.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami kepentingan dan keperluan beragama.
  2. Menyatakan contoh perlakuan yang mengamalkan nilai dan tidak mengamalkan nilai.
  3. Melaksanakan segala suruhan Tuhan.

Hasil Pembelajaran

  1. Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
  2. Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tanggungjawab tehadap Tuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kepercayaan kepada Tuhan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

30.01.2012 (Isnin)

Kelas

4K7

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.1 : Makna Tamadun

1.2: Ciri-ciri Tamadun

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami ciri-ciri masyarakat prasejarah.
  2. Menerangkan konsep tamadun.
  3. Menyenaraikan ciri-ciri tamadun.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan konsep tamadun dan menyenaraikan ciri-ciri tamadun.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang masyarakat prasejarah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

30.01.2012 (Isnin)

Kelas

5S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

6.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami kepentingan dan keperluan beragama.
  2. Menyatakan contoh perlakuan yang mengamalkan nilai dan tidak mengamalkan nilai.
  3. Melaksanakan segala suruhan Tuhan.

Hasil Pembelajaran

  1. Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
  2. Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tanggungjawab tehadap Tuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kepercayaan kepada Tuhan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

31.01.2012 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.1 : Makna Tamadun

1.2: Ciri-ciri Tamadun (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami ciri-ciri masyarakat prasejarah.
  2. Menerangkan konsep tamadun.
  3. Menyenaraikan cirri-ciri tamadun.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan konsep tamadun dan menyenaraikan ciri-ciri tamadun.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang masyarakat prasejarah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

31.01.2012 (Selasa)

Kelas

5K6

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

6.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami kepentingan dan keperluan beragama.
  2. Menyatakan contoh perlakuan yang mengamalkan nilai dan tidak mengamalkan nilai.
  3. Melaksanakan segala suruhan Tuhan.

Hasil Pembelajaran

  1. Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
  2. Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tanggungjawab tehadap Tuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kepercayaan kepada Tuhan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

01.02.2012 (Rabu)

Kelas

5S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

6.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami kepentingan dan keperluan beragama.
  2. Menyatakan contoh perlakuan yang mengamalkan nilai dan tidak mengamalkan nilai.
  3. Melaksanakan segala suruhan Tuhan.

Hasil Pembelajaran

  1. Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan.
  2. Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tanggungjawab tehadap Tuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kepercayaan kepada Tuhan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 

Tarikh

01.02.2012 (Rabu)

Kelas

5K1

Masa

10.55pg-12.05tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.2: Nilai Amanah

1.3: Nilai Harga Diri

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud amanah dan harga diri.
  2. Menyenaraikan implikasi rasuah.
  3. Menyatakan kesan jika tidak menjaga harga diri.

Hasil Pembelajaran

  1. Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah.
  2. Menjaga dan mempertahankan maruah diri.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kepercayaan kepadaTuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai amanah dan harga diri.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

02.02.2012 (Khamis)

Kelas

5S2

Masa

07.05pg-08.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.2: Nilai Amanah

1.3: Nilai Harga Diri

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud amanah dan harga diri.
  2. Menyenaraikan implikasi rasuah.
  3. Menyatakan kesan jika tidak menjaga harga diri.

Hasil Pembelajaran

  1. Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah.
  2. Menjaga dan mempertahankan maruah diri.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kepercayaan kepadaTuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai amanah dan harga diri.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

02.02.2012 (Khamis)

Kelas

5K6

Masa

08.05pg-09.05pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.2: Nilai Amanah

1.3: Nilai Harga Diri

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud amanah dan harga diri.
  2. Menyenaraikan implikasi rasuah.
  3. Menyatakan kesan jika tidak menjaga harga diri.

Hasil Pembelajaran

  1. Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah.
  2. Menjaga dan mempertahankan maruah diri.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kepercayaan kepadaTuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai amanah dan harga diri.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

02.02.2012 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

11.15pg-11.45pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia

1.3 : Proses Pembentukan Tamadun

(i) Tamadun Mesopotamia

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menerangkan latar belakang Tamadun Mesopotamia.
  2. Menyatakan ciri-ciri dan sumbangan Tamadun Mesopotamia.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan latar belakang dan sumbangan Tamadun Mesopotamia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang makna dan ciri-ciri tamadun.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Masyarakat berorganisasi.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 


 


 

Tarikh

03.02.2012 (Jumaat)

Kelas

5S5

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.2: Nilai Amanah

1.3: Nilai Harga Diri

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami maksud amanah dan harga diri.
  2. Menyenaraikan implikasi rasuah.
  3. Menyatakan kesan jika tidak menjaga harga diri.

Hasil Pembelajaran

  1. Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah.
  2. Menjaga dan mempertahankan maruah diri.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kepercayaan kepadaTuhan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai amanah dan harga diri.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

No comments:

Post a Comment