Thursday, October 6, 2011

Minggu 40 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 40


 

Tarikh

03.10.2011 (Isnin)

Kelas

4S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian

7.2: Nilai Saling Membantu Dan Bekerjasama

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti cara-cara saling membantu dan bekerjasama dalam kehidupan.
  2. Menyedari pentingnya hidup saling membantu dan bekerjasama.
  3. Mengamalkan sikap saling membantu dan bekerjasama dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima cabaran-cabaran Wawasan 2020 dan berusaha menjadikannya kenyataan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan hidup bersama secara aman.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai saling membantu dan bekerjasama, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.10.2011 (Isnin)

Kelas

4K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian

7.2: Nilai Saling Membantu Dan Bekerjasama

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti cara-cara saling membantu dan bekerjasama dalam kehidupan.
  2. Menyedari pentingnya hidup saling membantu dan bekerjasama.
  3. Mengamalkan sikap saling membantu dan bekerjasama dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima cabaran-cabaran Wawasan 2020 dan berusaha menjadikannya kenyataan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan hidup bersama secara aman.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai saling membantu dan bekerjasama, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.10.2011 (Isnin)

Kelas

4S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.5: Nilai Sikap Keterbukaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari pentingnya sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  2. Menganalisis kesan sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  3. Mengamalkan sikap keterbukaan dalam kehidupan harian.

Hasil Pembelajaran

  1. Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan penglibatan diri dalam pembangunan negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai sikap keterbukaan, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

04.10.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara

10.3 : Dasar British Terhadap Pertanian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan undang-undang berhubung tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
  2. Menyatakan dasar British terhadap pekebun kecil.
  3. Menyatakan kesan-kesan dasar British terhadap pekebun kecil.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan tentang dasar British terhadap pekebun kecil dan kesannya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang institusi kewangan dan insurans.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Memelihara jati diri bangsa.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

04.10.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian

7.3: Nilai Saling Menghormati Antara Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Mengetahui aspek-aspek yang diambil kira dalam mengamalkan nilai hormat-menghormati antara negara.
  2. Menyedari kepentingan amalan hormat-mengormati antara negara dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
  3. Menyokong dasar kerajaan yang berkaitan dengan hubungan dua hala.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong Dasar Berkecuali Malaysia yang menghormati semua negara di dunia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai saling membantu dan bekerjasama.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai saling menghormati antara negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

05.10.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian

7.3: Nilai Saling Menghormati Antara Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Mengetahui aspek-aspek yang diambil kira dalam mengamalkan nilai hormat-menghormati antara negara.
  2. Menyedari kepentingan amalan hormat-mengormati antara negara dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
  3. Menyokong dasar kerajaan yang berkaitan dengan hubungan dua hala.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyokong Dasar Berkecuali Malaysia yang menghormati semua negara di dunia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai saling membantu dan bekerjasama.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai saling menghormati antara negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

05.10.2011 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.3: Revolusi Pertanian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami maksud Revolusi Pertanian.
  2. Menyenaraikan faktor dan kesan yang mencetuskan Revolusi Pertanian di Britain.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Pertanian dan menyenaraikan kesan Revolusi Pertanian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sebab dan kesan penjelajahan dan penerokaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70%pelajar memahami topik yang diajar. 30%pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

06.10.2011 – 11.10.2011 (Cuti Sempena PMR)


 

No comments:

Post a Comment