Sunday, October 2, 2011

MINGGU 39 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 39


 

Tarikh

26.09.2011 (Isnin)

Kelas

4S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.4: Nilai Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kebebasan untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang boleh memanfaatkan diri dan negara.
  2. Memahami kepentingan penglibatan diri dalam pelbagai aktiviti.
  3. Melibatkan diri secara aktif dalam setiap bidang yang diceburi.

Hasil Pembelajaran

  1. Memberi khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kebebasan beragama.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

26.09.2011 (Isnin)

Kelas

4K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.4: Nilai Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kebebasan untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang boleh memanfaatkan diri dan negara.
  2. Memahami kepentingan penglibatan diri dalam pelbagai aktiviti.
  3. Melibatkan diri secara aktif dalam setiap bidang yang diceburi.

Hasil Pembelajaran

  1. Memberi khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kebebasan beragama.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

26.09.2011 (Isnin)

Kelas

4S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.2: Nilai Kebebasan Bersuara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui kepentingan kebebasan bersuara dalam kehidupan harian.
  2. Mengenalpasti batasan-batasan kebebasan bersuara.
  3. Memahami saluran-saluran menyuarakan pendapat.

Hasil Pembelajaran

  1. Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

27.09.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara

10.1 : Ekonomi Tradisional.

: Ekonomi Dagangan.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
  3. Menyenaraikan jenis ekonomi dagangan.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan cirri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kesan imperialism barat di Asia Tenggara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Memanfaatkan kekayaan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

27.09.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.15pg-09.25

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.5: Nilai Sikap Keterbukaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari pentingnya sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  2. Menganalisis kesan sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  3. Mengamalkan sikap keterbukaan dalam kehidupan harian.

Hasil Pembelajaran

  1. Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan penglibatan diri dalam pembangunan negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai sikap keterbukaan, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

28.09.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.25

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.5: Nilai Sikap Keterbukaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari pentingnya sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  2. Menganalisis kesan sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  3. Mengamalkan sikap keterbukaan dalam kehidupan harian.

Hasil Pembelajaran

  1. Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan penglibatan diri dalam pembangunan negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai sikap keterbukaan, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

28.09.2011 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah

- Maksud Gerakan Reformation.

- Perkembangan Gerakan Reformation.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud Gerakan Reformation.
  2. Menghuraikan perkembangan Gerakan Reformation.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan perkembangan Gerakan Reformation.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang perkembangan Zaman Renaissance.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Keyakinan diri membuat pembaharuan.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

29.09.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

07.05pg-08.15

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian

7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menerangkan kepentingan hidup berbaik-baik dalam institusi keluarga dan masyarakat.
  2. Menilai keberkesanan badan-badan antarabangsa dalam menyumbang ke arah keamanan dunia.
  3. Mengamalkan cara hidup yang aman dan harmonis dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan sikap keterbukaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai hidup bersama secara aman, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

29.09.2011 (Khamis)

Kelas

4S2

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.2: Nilai Kebebasan Beragama

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti kebebasan beragama mengikut peruntukan dalam perlembagaan Malaysia.
  2. Menjelaskan kepentingan kebebasan beragama dalam masyarakat mjamuk.
  3. Mengamalkan kebebasan beragama mengikut lunas-lunas yang ditetapkan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menjaga kesucian tempat beribadat agama sendiri dan menghormati tempat beribadat agama penganut lain.
  2. Menghormati anutan dan amalan agama orang lain.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kebebasan bersuara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kebebasan beragama, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

29.09.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara

10.1 : Ekonomi Tradisional.

: Ekonomi Dagangan.

  • Perusahaan getah
  • Industri perlombongan
  • Penggunaan tenaga buruh luar

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
  2. Menyenaraikan perkembangan perusahaan getah.
  3. Menghuraikan industri perlombongan dan penggunaan tenaga buruh luar.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan perkembangan perusahaan getah dan industri perlombongan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Memanfaatkan kekayaan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

30.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara

10.1 : Ekonomi Tradisional.

: Ekonomi Dagangan.

  • Kemasukan buruh dari India dan China
  • Institusi kewangan dan insurans

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan cara kemasukan buruh dari India dan China.
  2. Menghuraikan tentang institusi kewangan dan insurans.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara kemasukan buruh dari India dan China.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotism

Memanfaatkan kekayaan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

30.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.5: Nilai Sikap Keterbukaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyedari pentingnya sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  2. Menganalisis kesan sikap keterbukaan dalam kehidupan.
  3. Mengamalkan sikap keterbukaan dalam kehidupan harian.

Hasil Pembelajaran

  1. Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan penglibatan diri dalam pembangunan negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai sikap keterbukaan, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.

Tarikh

30.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4MPV

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.2: Penjelajahan Dan Penerokaan

- Sebab-sebab Penjelajahan.

- Kesan-kesan penjelajahan.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan.
  2. Menyatakan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
  3. Menyatakan kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud penjelajahan dan penerokaan serta sebab dan kesannya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang perkembangan Zaman Reformation.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kegigihan dan keberanian bangsa.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment