Thursday, August 7, 2014

MINGGU 32 (2014)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T5/PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENGAJIAN AM T6AK4

MINGGU 32

Tarikh
04.08.2014 (Isnin)
Kelas 
5K2
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
       7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
ii) Menyedari tanggungjawab bersama dalam usaha mengekalkan keharmonian global.
iii) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
Hasil Pembelajaran
i) Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
ABM
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
Aktiviti
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai hidup bersama secara aman.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
04.08.2014 (Isnin)
Kelas 
5K9
Masa
09.45pg-10.55pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
       6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
       6.3: Nilai Kebebasan Beragama
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk percambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
ii) Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
Hasil Pembelajaran
i) Menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan bertanggungjawab.
ii) Menghormati kebebasan yang diberikan kepada setiap penganut untuk mempraktikkan amalan agama masing-masing.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
ABM
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
Aktiviti
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai kebebasan bersuara dan nilai beragama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
05.08.2014 (Selasa)
Kelas 
6AK4
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
       2.2.2Peringkat Global
        a) Deklarasi Putrajaya
        b) Pertubuhan Persidangan Negara Islam (OIC)
        c) Kumpulan Lapan Negara Membangun (D-8)

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang APEC, ASEM dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai patriotisme
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.











Tarikh
06.08.2014 (Rabu)
Kelas 
6AK4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
       2.2.2Peringkat Global
        a) Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO)
        b) Komanwel

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat NIEO dan Komanwel.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan NIEO dan Komanwel.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang NIEO dan Komanwel.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang OIC.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai patriotisme
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
06.08.2014 (Rabu)
Kelas 
4K6
Masa
08.15pg- 09.25pg
Subjek
Pemulihan Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa (Membina Ayat)
Hasil Pembelajaran
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memahami maksud perkataan yang diberi.
ii) Membuat latihan dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.
ABM
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
Aktiviti
Perbincangan, membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi 
80% pelajar dapat membina ayat dengan baik. 20% pelajar masih lagi memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
06.08.2014 (Rabu)
Kelas 
4K7
Masa
10.55pg- 12.05tgh
Subjek
Pemulihan Bahasa Melayu
Tajuk
Tatabahasa (Membina Ayat)
Hasil Pembelajaran
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memahami maksud perkataan yang diberi.
ii) Membuat latihan dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.
ABM
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
Aktiviti
Perbincangan, membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi 
60% pelajar dapat membina ayat dengan baik. 40% pelajar masih lagi memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
07.08.2014 (Khamis)
Kelas 
5K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
       7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
ii) Menyedari tanggungjawab bersama dalam usaha mengekalkan keharmonian global.
iii) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
Hasil Pembelajaran
i) Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
ABM
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
Aktiviti
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai hidup bersama secara aman.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
07.08.2014 (Khamis)
Kelas 
6AK4
Masa
11.30pg-12.40tgh
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
       2.2.2Peringkat Global
        a) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
        b) Protokol Cartagena       

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat PBB.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan PBB dan Protokol Cartagena.
Hasil Pembelajaran
Menghuraikan tentang PBB dan Protokol Cartagena.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang OIC.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai patriotisme
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
08.08.2014 (Jumaat)
Kelas 
6AK4
Masa
10.40pg-11.40pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Esei: Serangan dan pencerobohan ke atas Iraq dan Afghanistan merupakan contoh tindakan unipolor Amerika Syarikat.  Malaysia menentang keras pendekatan militari ini kerana berpendapat banyak cara lagi untuk memerangi keganasan antarabangsa. Jelaskan. 
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kehendak soalan esei.
ii) Membuat latihan esei dengan baik.
Hasil Pembelajaran
Membuat latihan esei dengan baik.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sistem pemarkahan esei.
ABM
Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Sumbangsaran dan latihan. 
Penerapan Nilai
Nilai bekerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
60% pelajar dapat membuat latihan esei dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.










No comments:

Post a Comment