Thursday, January 16, 2014

MINGGU 3 (2014)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T5/PENGAJIAN AM T6AK4

MINGGU 3

Tarikh
13.01.2014 (Isnin)
Kelas
5K2
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.5: Nilai Hemah Tinggi
       1.6: Nilai Toleransi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mengamalkan sikap hemah tinggi dalam kehidupan seharian.
ii)                  Menghargai tokoh yang mengamalkan sikap hemah tinggi.
iii)                Menyatakan kepentingan mengamalkan nilai toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
Hasil Pembelajaran
i)                    Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai harga diri dan nilai bertanggungjawab.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kepercayaan kepada hemah tinggi, nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
13.01.2014 (Isnin)
Kelas
5K9
Masa
09.45pg-10.55pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.5: Nilai Hemah Tinggi
       1.6: Nilai Toleransi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Mengamalkan sikap hemah tinggi dalam kehidupan seharian.
ii)                  Menghargai tokoh yang mengamalkan sikap hemah tinggi.
iii)                Menyatakan kepentingan mengamalkan nilai toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
Hasil Pembelajaran
i)                    Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai harga diri dan nilai bertanggungjawab.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai kepercayaan kepada hemah tinggi, nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
Tarikh
14.01.2014 (Selasa) – Cuti Sempena Perayaan Maulidur Rasul.


Tarikh
15.01.2014 (Rabu)
Kelas
6AK4
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Topik 2: Malaysia Maju dan Sejahtera
          2.1: Petunjuk Negara Maju dan Sejahtera
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera.
ii)                  Menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera.
iii)                Menghuraikan langkah membina negara maju dan sejahtera.
Hasil Pembelajaran
Menjelaskan tentang petu njuk negara maju.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang menentukan skala bagi graf bar.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai bekerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
16.01.2014 (Khamis)
Kelas
5K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.7: Nilai Berdikari
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan kepentingan sikap berdikari dalam memajukan diri dan negara.
ii)                  Mencontohi sikap berdikari yang diamalkan oleh pelbagai pihak.
iii)                Menyatakan perasaan bangga atas kejayaan yang dicapai oleh negara disebabkan sikap berdikari.
Hasil Pembelajaran
i)                    Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai berdikari.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.




Tarikh
16.01.2014 (Khamis)
Kelas
6AK4
Masa
11.30pg-12.40tgh
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Topik 1: Alih Bentuk Komunikasi
a)      Membina jadual
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami teks linear
ii)                  Memasukkan angkubah yang diperlukan ke dalam jadual.
Hasil Pembelajaran
Pelajar dapat memindahkan angkubah ke dalam jadual.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang petunjuk negara maju.
ABM
 Buku teks pra-u.
Aktiviti
Penerangan, perbincangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
Penerapan Nilai
Nilai kreatif, inovatif, kerjasama dan hormat-menghormati.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
60%pelajar dapat memahami topik yang diajar. 40%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
17.01.2014 (Jumaat)
Kelas
5K2
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.7: Nilai Berdikari
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan kepentingan sikap berdikari dalam memajukan diri dan negara.
ii)                  Mencontohi sikap berdikari yang diamalkan oleh pelbagai pihak.
iii)                Menyatakan perasaan bangga atas kejayaan yang dicapai oleh negara disebabkan sikap berdikari.
Hasil Pembelajaran
i)                    Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai berdikari.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.








Tarikh
17.01.2014 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Masa
10.40pg-11.40pg
Subjek
Pengajian Am
Tajuk
Topik 2: Malaysia Maju dan Sejahtera
          2.1: Petunjuk Negara Maju dan Sejahtera (Sambungan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera.
ii)                  Menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera.
iii)                Menghuraikan langkah membina negara maju dan sejahtera.
Hasil Pembelajaran
Menjelaskan tentang petu njuk negara maju.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang menentukan skala bagi graf bar.
ABM
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
Aktiviti
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
Penerapan Nilai
Nilai bekerjasama.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.







No comments:

Post a Comment