Friday, February 1, 2013

MINGGU 5 (2013)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4

MINGGU 5

Tarikh
28.01.2013 (Isnin)
Kelas
4K4
Masa
10.55pg-12.05tgh
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia 
        1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
        1.3.2 : Tamadun Mesir Purba          
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesir Purba.
ii)                  Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesopotamia.
ABM
Buku teks, buku  rujukan dan papan hitam.
Aktiviti
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
Nilai patriotisme
Masyarakat berorganisasi.
KBKK
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
Refleksi
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.



Tarikh
29.01.2013 (Selasa)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.5: Nilai Hemah Tinggi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan kesusilaan semasa berinteraksi dengan seseorang.
ii)                  Menggunakan bahasa yang sopan ketika berinteraksi.
iii)                Bersopan dalam kehidupan.
Hasil Pembelajaran
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai hemah tinggi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
29.01.2013 (Selasa)
Kelas
4K9
Masa
08.15pg-09.25pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.5: Nilai Hemah Tinggi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan kesusilaan semasa berinteraksi dengan seseorang.
ii)                  Menggunakan bahasa yang sopan ketika berinteraksi.
iii)                Bersopan dalam kehidupan.
Hasil Pembelajaran
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai hemah tinggi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
30.01.2013 (Rabu)
Kelas
4K4
Masa
11.30pg-12.40tgh
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia 
        1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
        1.3.2 : Tamadun Mesir Purba (Sambungan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesir Purba.
ii)                  Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesopotamia.
ABM
Buku teks, buku  rujukan dan papan hitam.
Aktiviti
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
Nilai patriotisme
Masyarakat berorganisasi.
KBKK
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
Refleksi
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
31.01.2013 (Khamis)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-08.15pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.6: Nilai Toleransi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
ii)                  Bertolak ansur terhadap amalan hidup pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
iii)                Menyedari kepentingan toleransi sebagai pemangkin perpaduan.
Hasil Pembelajaran
Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


Tarikh
02.02.2013 (Sabtu)
Kelas
4K2
Masa
07.05pg-07.35pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
           (Latihan)
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Memahami nilai bertanggungjawab dan hemah tinggi dalam kehidupan.
ii)                  Membuat latihan yang diberi dengan baik.
Hasil Pembelajaran
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugas.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai hemah tinggi dan bertanggungjawab.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dengan baik.


Tarikh
02.02.2013 (Sabtu)
Kelas
4MPV
Masa
07.35pg-08.05pg
Subjek
Sejarah
Tajuk
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia 
        1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
        1.3.3 : Tamadun Indus          
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Indus.
ii)                  Menghuraikan sumbangan Tamadun Indus.
Hasil Pembelajaran
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Indus.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesir Purba.
ABM
Buku teks, buku  rujukan dan papan hitam.
Aktiviti
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
Nilai patriotisme
Masyarakat berorganisasi.
KBKK
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
Refleksi
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


Tarikh
02.02.2013 (Sabtu)
Kelas
4K9
Masa
09.20pg-10.10pg
Subjek
Pendidikan Moral
Tajuk
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
       1.6: Nilai Toleransi
Objektif P&P
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)                    Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
ii)                  Bertolak ansur terhadap amalan hidup pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
iii)                Menyedari kepentingan toleransi sebagai pemangkin perpaduan.
Hasil Pembelajaran
Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
Pengetahuan Sedia Ada
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi.
ABM
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
Aktiviti
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
Penerapan Nilai
Nilai toleransi.
KBKK
Menerangkan dan menjana idea.
Refleksi
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.













No comments:

Post a Comment