Thursday, July 12, 2012

Minggu 28 (2012)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK5


 

MINGGU 28


 


 

Tarikh

09.07.2012- 10.07.2012 (Isnin-Selasa) - CRK


 


 

Tarikh

11.07.2012 (Rabu)

Kelas

6RK5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pengajian Am

Tajuk

Bab 2: Perlembagaan Persekutuan

2.14: Suruhanjaya

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan jenis-jenis suruhanjaya.
  2. Menghuraikan jenis-jenis suruhanjaya di Malaysia.

Hasil Pembelajaran

Menghuraikan jenis-jenis suruhanjaya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tanah Rizab Orang Melayu (Perkara 89).

ABM

Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.

Aktiviti

Pelajar membuat pembentangan.

Penerapan Nilai

Nilai cinta akan negara.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

11.07.2012 (Rabu)

Kelas

5S2

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjelaskan sebab perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  2. Menyatakan peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  3. Menyokong segala usaha untuk melindungi kanak-kanak.

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan terhadap kanak-kanak.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkorban untuk negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak kanak-kanak.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

11.07.2012 (Rabu)

Kelas

4K7

Masa

11.30pg-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya.

6.2: Kerajaan Bani Umaiyah (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan latar belakang kerajaan Bani Umaiyah.
  2. Menghuraikan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.

Hasil Pembelajaran

Menghuraikan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Khalifah Ali bin Abu Talib.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bersikap kepimpinan cemerlang.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

12.07.2012 (Khamis)

Kelas

5S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjelaskan sebab perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  2. Menyatakan peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  3. Menyokong segala usaha untuk melindungi kanak-kanak.

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan terhadap kanak-kanak.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkorban untuk negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak kanak-kanak.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 


 


 

Tarikh

12.07.2012 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya.

6.3: Kerajaan Bani Abbasiyah

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan latar belakang kerajaan Bani Abbasiyah.
  2. Menghuraikan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah.

Hasil Pembelajaran

Menghuraikan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Bani Umaiyah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bersikap kepimpinan cemerlang.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

12.07.2012 (Khamis)

Kelas

6RK5

Masa

11.30pg-12.40tgh

Subjek

Pengajian Am

Tajuk

Bab 2: Perlembagaan Persekutuan

2.15: Ketua Audit Negara (Perkara 105)

2.16: Majlis-majlis Dalam Perlembagaan Persekutuan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjelaskan tentang peranan Ketua Audit Negara.
  2. Menghuraikan Majlis-majlis dalam Perlembagaan Persekutuan.

Hasil Pembelajaran

Menghuraikan peranan Ketua Audit Negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang suruhanjaya-suruhanjaya di Malaysia.

ABM

Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.

Aktiviti

Pelajar membuat pembentangan.

Penerapan Nilai

Nilai cinta akan negara.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

13.07.2012 (Jumaat)

Kelas

5K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjelaskan sebab perlunya memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  2. Menyatakan peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak.
  3. Menyokong segala usaha untuk melindungi kanak-kanak.

Hasil Pembelajaran

Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan terhadap kanak-kanak.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkorban untuk negara.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak kanak-kanak.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 

No comments:

Post a Comment