Friday, March 2, 2012

Minggu 9 (2012)

miRANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4


 

MINGGU 9


 

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

5K1

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.10: Nilai Keadilan (Sambungan)

1.11: Nilai Rasional

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa amalan keadilan penting dalam pentadbiran kerajaan.
  2. Menerangkan kepentingan amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan.
  3. Mengamalkan sikap rasional dalam masyarakat.

Hasil Pembelajaran

  1. Akur dengan prinsip keadilan yang dipraktikkan dalam pentadbiran kerajaan.
  2. Menyelesaikan masalah dengan bijaksana dan konsisten.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai keadilan dan rasional.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

4K7

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 2: Peningkatan Tamadun

2.1: Latar Belakang Tamadun

2.2: Aspek-aspek Peningkatan Tamadun

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan aspek-aspek peningkatan Tamadun Yunani, Rom, China dan India dari segi perluasan kuasa dan ekonomi.
  2. Menyatakan sumbangan Tamadun Yunani, Rom, China dan India.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menyatakan dan menghuraikan aspek peningkatan Tamadun Yunani, Rom, China dan India dari segi perluasan kuasa dan ekonomi.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang aspek perundangan Tamadun China dan India.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kemakmuran dan kegemilangan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

27.02.2012 (Isnin)

Kelas

4S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.11: Nilai Rasional

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan.
  2. Mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi dengan bijaksana dan konsisten.
  3. Menyedari kepentingan menyelesaikan sesuatu masalah dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Menyelesaikan masalah dengan bijaksana dan konsisten.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Rasional.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

28.02.2012 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 2: Peningkatan Tamadun

2.1: Latar Belakang Tamadun

2.2: Aspek-aspek Peningkatan Tamadun

- Peningkatan Sosial

a) Pendidikan

b) Falsafah

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan aspek-aspek peningkatan sosial Tamadun Yunani, Rom, China dan India dari segi pendidikan dan falsafah.
  2. Menyatakan sumbangan Tamadun Yunani, Rom, China dan India dari aspek pendididkan dan falsafah.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menyatakan dan menghuraikan aspek peningkatan sosial Tamadun Yunani, Rom, China dan India dari segi pendidikan dan falsafah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang aspek perluasan kuasa dan ekonomi Tamadun Yunani, Tamadun Rom, Tamadun China dan India.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Keharmonian dan kesejahteraan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

28.02.2012 (Selasa)

Kelas

5K6

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.12: Nilai Kesederhanaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara.
  2. Menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insan dan pembangunan fizikal.
  3. Menghargai usaha yang dijalankan oleh kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kesederhanaan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

29.02.2012 (Rabu)

Kelas

5S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.12: Nilai Kesederhanaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara.
  2. Menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insan dan pembangunan fizikal.
  3. Menghargai usaha yang dijalankan oleh kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kesederhanaan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

29.02.2012 (Rabu)

Kelas

5K1

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.12: Nilai Kesederhanaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara.
  2. Menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insan dan pembangunan fizikal.
  3. Menghargai usaha yang dijalankan oleh kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kesederhanaan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

01.03.2012 (Khamis)

Kelas

5S2

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri

1.12: Nilai Kesederhanaan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari kepentingan kerajaan mengamalkan kesederhanaan dalam dasar pembangunan negara.
  2. Menyokong usaha kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan insan dan pembangunan fizikal.
  3. Menghargai usaha yang dijalankan oleh kerajaan untuk menyeimbangkan pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kesederhanaan.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

01.03.2012 (Khamis)

Kelas

5K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang.
  2. Menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhaap ibu bapa dan anggota keluarga.
  3. Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian.

Hasil Pembelajaran

  1. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang.
  2. Menjaga anggota keluarga yag memerlukan perhatian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kasih sayang terhadap keluarga.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

01.03.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Membuat ulangkaji Bab 1 untuk persediaan ujian bulanan.


 

Tarikh

02.03.2012 (Jumaat)

Kelas

5S5

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang.
  2. Menjelaskan cara menunjukkan rasa kasih sayang terhaap ibu bapa dan anggota keluarga.
  3. Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian.

Hasil Pembelajaran

  1. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang.
  2. Menjaga anggota keluarga yag memerlukan perhatian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.

ABM

Buku teks, buku rujukan, papan hitam.

Aktiviti

Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai Kasih sayang terhadap keluarga.

KBKK

Menerangkan dan menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

03.03.2011 (Sabtu)

Kelas

5S5

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Ujian 1


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment