Sunday, September 11, 2011

MINGGU 36 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 36


 

Tarikh

05.09.2011 (Isnin)

Kelas

4S5

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami perlunya diwujudkan peraturan dan undang-undang.
  2. Menghayati kepentingan peraturan dan undang-undang.
  3. Mematuhi peraturan dan undang-undang yang dikuatkuasakan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
  2. Mematuhi undang-undang negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

05.09.2011 (Isnin)

Kelas

4K6

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami perlunya diwujudkan peraturan dan undang-undang.
  2. Menghayati kepentingan peraturan dan undang-undang.
  3. Mematuhi peraturan dan undang-undang yang dikuatkuasakan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
  2. Mematuhi undang-undang negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

05.09.2011 (Isnin)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa golongan kurang berupaya mempunyai hak sama rata.
  2. Menghargai bahawa golongan kurang berupaya dalam bidang tertentu.
  3. Melibatkan diri dalam membantu golongan kurang berupaya.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya.
  2. Mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang upaya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pekerja.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai menghormati hak golongan kurang upaya, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

06.09.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.3: Revolusi Pertanian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami maksud Revolusi Pertanian.
  2. Menyenaraikan faktor dan kesan yang mencetuskan Revolusi Pertanian di Britain.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Pertanian dan menyenaraikan kesan Revolusi Pertanian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sebab dan kesan penjelajahan dan penerokaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

50%pelajar memahami topik yang diajar. 50%pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

06.09.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

09.15pg-10.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.2: Nilai Kebebasan Bersuara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui kepentingan kebebasan bersuara dalam kehidupan harian.
  2. Mengenalpasti batasan-batasan kebebasan bersuara.
  3. Memahami saluran-saluran menyuarakan pendapat.

Hasil Pembelajaran

  1. Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

07.09.2011 (Selasa)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami perlunya diwujudkan peraturan dan undang-undang.
  2. Menghayati kepentingan peraturan dan undang-undang.
  3. Mematuhi peraturan dan undang-undang yang dikuatkuasakan.

Hasil Pembelajaran

  1. Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
  2. Mematuhi undang-undang negara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

07.09.2011 (Rabu)

Kelas

4MPV

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

8.1: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya

- Pendidikan

- Bahasa dan Kesusasteraan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruhIslam dalam aspek sosiobudaya dari segi pendidikan dan bahasa serta kesusasteraan.
  2. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya.
  3. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dari segi pendidikan, bahasa dan kesusasteraan.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap politik.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Menghargai sistem pendidikan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

08.09.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.2: Nilai Kebebasan Bersuara (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui kepentingan kebebasan bersuara dalam kehidupan harian.
  2. Mengenalpasti batasan-batasan kebebasan bersuara.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

Membuat latihan dan perbincangan mengenai nilai kebebasan bersuara.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan baik.


 

Tarikh

08.09.2011 (Khamis)

Kelas

4S2

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia

5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui konsep dan kategori pengguna.
  2. Menjelaskan hak-hak pengguna.
  3. Melaksanakan hak sebagai pengguna dalam kehidupan.

Hasil Pembelajaran

  1. Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak golongan kurang upaya.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai melindungi hak pengguna, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

08.09.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.3: Revolusi Perindustrian

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami maksud Revolusi Perindustrian.
  2. Menyenaraikan faktor dan kesan yang mencetuskan Revolusi Perindustrian di Britain.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Perindustrian dan menyenaraikan kesan Revolusi Perindustrian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Revolusi Pertanian.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

09.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

O7.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 9: Perkembangan Di Eropah

9.3: Revolusi Perindustrian (Sambungan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Memahami maksud Revolusi Perindustrian.
  2. Menyenaraikan faktor dan kesan yang mencetuskan Revolusi Perindustrian di Britain.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Perindustrian dan menyenaraikan kesan Revolusi Perindustrian.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Revolusi Pertanian.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

09.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi

6.2: Nilai Kebebasan Bersuara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui kepentingan kebebasan bersuara dalam kehidupan harian.
  2. Mengenalpasti batasan-batasan kebebasan bersuara.
  3. Memahami saluran-saluran menyuarakan pendapat.

Hasil Pembelajaran

  1. Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 

Tarikh

09.09.2011 (Jumaat)

Kelas

4MPV

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat

8.1: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya dan Ekonomi

- Kesenian

- Gaya hidup

- Perdagangan

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan pengaruhIslam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi dari aspek kesenian, gaya hidup dan perdagangan.
  2. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
  3. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem perdagangan hingga kini.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap politik.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Menghargai kesenian dan ekonomi negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

No comments:

Post a Comment