Monday, June 27, 2011

Minggu 25 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 25


 

Tarikh

20.06.2011 (Isnin) - MC


 

Tarikh

21.06.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

6.3: Kerajaan Bani Abbasiyah

6.4: Kerajaan Turki Uthmaniyah

- Pembentukan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

- Sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
  2. Menyenaraikan sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Bani Umaiyah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

21.06.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

4.1: Cinta Akan Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa negara kita dikurniakan dengan kekayaan semulajadi.
  2. Menghargai kurniaan Tuhan dan kemudahan-kemudahan yang disediakan.
  3. Melibatkan diri dalam proses pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Bangga dan menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan negara dalam pelbagai bidang.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

22.06.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

4.1: Cinta Akan Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa negara kita dikurniakan dengan kekayaan semulajadi.
  2. Menghargai kurniaan Tuhan dan kemudahan-kemudahan yang disediakan.
  3. Melibatkan diri dalam proses pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Bangga dan menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan negara dalam pelbagai bidang.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

22.06.2011 (Rabu)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

6.1: Kerajaan Khulafa al-Rasyidin

- Konsep Khalifah

- Syarat dan cara pemilihan khalifah.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan maksud khalifah.
  2. Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah.
  3. Menyatakan cara pemilihan dan perlantikan khalifah.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan tentang maksud khalifah dan cara perlantikan khalifah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pembukaan semula kota Makkah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bersikap kepimpinan cemerlang.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

4.1: Cinta Akan Negara (Latihan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa negara kita dikurniakan dengan kekayaan semulajadi.
  2. Menghargai kurniaan Tuhan dan kemudahan-kemudahan yang disediakan.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

  1. Bangga dan menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan negara dalam pelbagai bidang.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

4S2

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar

3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Mengetahui bahawa alam sekitar adalah hak sejagat.
  2. Peka terhadap kesan dan akibat yang berlaku hasil daripada aktiviti manusia terhadap alam sekitar.
  3. Melibatkan diri dalam usaha menyelesaikan masalah alam sekitar.

Hasil Pembelajaran

  1. Melibatkan diri dengan agensi-agensi berkaitan dalam menjaga kualiti alam sekitar.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

23.06.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya (Latihan)

6.3: Kerajaan Bani Abbasiyah

6.4: Kerajaan Turki Uthmaniyah

- Pembentukan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

- Sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
  2. Menyenaraikan sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat latihan topik Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Bani Umaiyah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

24.06.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya (Latihan)

6.4: Faktor penyebaran Islam Ke Eropah

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
  2. Menyenaraikan sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
  3. Membuat latihan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat latihan topik Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Bani Umaiyah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

24.06.2011 (Jumaat)

Kelas

4K6

Masa

09.40pg-10.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme

4.1: Cinta Akan Negara

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyedari bahawa negara kita dikurniakan dengan kekayaan semulajadi.
  2. Menghargai kurniaan Tuhan dan kemudahan-kemudahan yang disediakan.
  3. Melibatkan diri dalam proses pembangunan negara.

Hasil Pembelajaran

  1. Bangga dan menyokong usaha pelbagai pihak bagi memajukan negara dalam pelbagai bidang.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 

Tarikh

24.06.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya

6.1: Kerajaan Khulafa al-Rasyidin

- Khalifah Abu Bakar al-Siddiq

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan latar belakang Khalifah Abu Bakar al-Siddiq.
  2. Menyatakan cara perlantikan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq.
  3. Menyenaraikan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tugas-tugas khalifah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Bersikap kepimpinan cemerlang.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment