Monday, May 2, 2011

Minggu 17 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 17


 

Tarikh

25.04.2011 (Isnin) – cuti peristiwa


 


 

Tarikh

26.04.2011 (Selasa)

Kelas

4K1

Masa

08.15pg-09.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat Kerja Kursus Moral (SPM)


 

Tarikh

26.04.2011 (Selasa)

Kelas

4K7

Masa

10.55pg-11.30pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam Dan Perkembangannya Di Makkah.

  • Kehidupan Nabi Muhammad Sebelum Dilantik Menjadi Rasul.
  • Keperibadian Nabi Muhammad
  • Kerasulan Nabi Muhammad

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad
  2. Menyatakan keperibadian Nabi Muhammad sebelum dilantik sebagai rasul.
  3. Membuktikan kepentingan pendidikan dalam Islam berdasarkan surah al-Alaq.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad sehingga dilantik menjadi rasul dan menyatakan kepentingan pendidikan dalam Islam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang maksud jahiliah dan ciri-ciri masyarakat Arab jahiliah.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar dapat memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

4S5

Masa

08.15pg-09.15pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat Kerja Kursus Moral (SPM)


 

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

4K6

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat Kerja Kursus Moral (SPM)


 

Tarikh

27.04.2011 (Rabu)

Kelas

4S2

Masa

11.30pg-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat Kerja Kursus Moral (SPM)


 

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

4K3

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Pemulihan Bahasa Melayu

Tajuk

Tatabahasa (ejaan)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-    

  1. Mengeja perkataan yang disebut dengan baik.
  2. Mengetahui ejaan yang salah dan membuat pembetulan.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar mengeja perkataan yang disebut dengan baik.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kata dan istilah.

ABM

Buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru menyebut perkataan Bahasa Melayu dan pelajar mengeja perkataan tersebut.

Penerapan Nilai

Kesungguhan, kerjasama, dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menjana idea.

Refleksi

60% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat ulangkaji bagi persediaan ujian pertengahan tahun dan membuat Kerja Kursus Moral (SPM).


 

Tarikh

28.04.2011 (Khamis)

Kelas

4K7

Masa

11.30pg-12.40tgh

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam Dan Perkembangannya Di Makkah.

  • Penyebaran Islam di Makkah
  • Reaksi masyarakat Arab terhadap Islam (penentangan dan penerimaan terhadap Islam).
  • Nabi Muhammad menyelesaikan masalah.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menghuraikan reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap penyebaran Islam.
  2. Menjelaskan dengan contoh penentangan dan penerimaan masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Makkah.
  3. Menjelaskan tentang bagaimana Nabi Muhammad menyelesaikan masalah yang berlaku di Makkah.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menghuraikan tentang reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap Islam.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang riwayat hidup Nabi Muhammad sehingga dilantik menjadi rasul.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Kecekalan menegakkan kebenaran.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

70% pelajar dapat memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

29.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4K3

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pemulihan Bahasa Melayu

Tajuk

Membuat ulangkaji bagi persediaan untuk ujian pertengahan tahun.


 

Tarikh

29.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 5: Kerajaan Islam Di Madinah

  • Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua serta kepentingannya.
  • Konsep hijrah
  • Piagam Madinah dan kepentingannya.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menyatakan isi-isi Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua.
  2. Menerangkan konsep hijrah.
  3. Menerangkan tentang Piagam Madinah dan kepentingannya.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menerangkan tentang Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua serta Piagam Madinah dan kepentingannya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang reaksi masyarakat Arab Makkah terhadap Islam.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran negara, keluhuran perlembagaan negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

29.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4S5

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Membuat ulangkaji bagi persediaan ujian pertengahan tahun dan membuat Kerja Kursus Moral (SPM).


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment