Thursday, April 7, 2011

Minggu 14 (2011)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


 

PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4


 

MINGGU 14


 

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

4K6

Masa

09.45pg-10.55pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami tanggungjawab setiap ahli keluarga.
  2. Menerangkan kepentingan budaya penyayang.
  3. Melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga dalam membina keluarga harmonis.

Hasil Pembelajaran

  1. Bertanggungjawab terhadap keluarga bagi membentuk keluarga bahagia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

4K7

Masa

10.55pg-11.30pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara

Latihan Topikal

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjawab latihan berdasarkan soalan yang diberi.
  2. Mengetahui jawapan yang salah dan membuat pembetulan.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat latihan topikal dengan baik.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu dan Budha dalam kerajaan awal.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Berbangga dengan aset negara (memanfaatkan kurniaan Tuhan).

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

40% pelajar dapat menjawab soalan latihan topikal. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

04.04.2011 (Isnin)

Kelas

4S2

Masa

12.05tgh-12.40tgh

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.2: Hormat dan taat kepada anggota keluarga.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan perlunya menghormati ahli keluarga.
  2. Mengenalpasti cara-cara menghormati keluarga.
  3. Mengamalkan sikap hormat dalam kehidupan harian.

Hasil Pembelajaran

  1. Mengamalkan amalan hormat-menghormati terhadap keluarga.
  2. Menunjukkan sikap hormat terhadap keluarga.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kasih sayang terhadap keluarga.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Hormat-menghormati, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

  • Catatan:- 05.04.2011-06.04.2011 (Selasa & Rabu) – Menjadi Guru Pengiring Pertandingan Bola Jaring Peringkat Bahagian Samarahan di SMK Tarat.


 


 

Tarikh

07.04.2011 (Khamis)

Kelas

4K3

Masa

09.45pg-10.20pg

Subjek

Pemulihan Bahasa Melayu

Tajuk

Perbincangan mengenai cara-cara membuat karangan dengan baik.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-    

  1. Memahami bagaimana membuat karangan yang baik.
  2. Menilai karangan yang baik dan karangan yang lemah.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat karangan dengan baik.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang karangan bentuk cerpen/cereka.

ABM

Buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menjana idea.

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

07.04.2011 (Khamis)

Kelas

4K1

Masa

10.20pg-11.30pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami tanggungjawab setiap ahli keluarga.
  2. Menerangkan kepentingan budaya penyayang.
  3. Melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga dalam membina keluarga harmonis.

Hasil Pembelajaran

  1. Bertanggungjawab terhadap keluarga bagi membentuk keluarga bahagia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 

Tarikh

08.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4K3

Masa

07.05pg-08.15pg

Subjek

Pemulihan Bahasa Melayu

Tajuk

Karangan jenis dialog/wawancara (Sejak akhir-akhir ini, kadar kemalangan jalan raya kian meningkat. Sebagai pemberita, anda telah ditugaskan untuk mewawancara seorang pegawai polis bagi mendapatkan maklumat tentang punca-punca kemalangan jalan raya dan langkah-langkah untuk mengatasinya.)

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-    

  1. Memahami apa itu dialog/wawancara.
  2. Membuat karangan dengan baik.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar membuat latihan dialog/wawancara dengan baik.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang karangan bentuk cerpen/cereka.

ABM

Buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi latihan kepada pelajar.

Penerapan Nilai

Kesungguhan, kerjasama, dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menjana idea.

Refleksi

40% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 


 

Tarikh

08.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4K7

Masa

08.15pg-09.25pg

Subjek

Sejarah

Tajuk

Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara

  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan Angkor dan kerajaan Srivijaya.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-

  1. Menjelaskan dengan contoh pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan Angkor dan kerajaan Srivijaya.
  2. Menyenaraikan pengaruh agama Hindu dan Budha dalam sistem pemerintahan kerajaan Angkor dan kerajaan Srivijaya.

Hasil Pembelajaran

Membolehkan pelajar menjelaskan pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan Angkor dan kerajaan Srivijaya.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.

Nilai patriotisme

Berbangga dengan aset negara.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.

Refleksi

60% pelajar dapat memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.


 

Tarikh

08.04.2011 (Jumaat)

Kelas

4S5

Masa

10.40pg-11.40pg

Subjek

Pendidikan Moral

Tajuk

Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga.

Objektif P&P

Di akhir pengajaran, pelajar dapat:

  1. Memahami tanggungjawab setiap ahli keluarga.
  2. Menerangkan kepentingan budaya penyayang.
  3. Melaksanakan tanggungjawab terhadap keluarga dalam membina keluarga harmonis.

Hasil Pembelajaran

  1. Bertanggungjawab terhadap keluarga bagi membentuk keluarga bahagia.

Pengetahuan Sedia Ada

Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan.

ABM

Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.

Aktiviti

Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi.

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru.

KBKK

Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan

Refleksi

Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.


 


 


 

No comments:

Post a Comment