RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENGAJIAN AM T6AK4
MINGGU 32
Tarikh
|
04.08.2014 (Isnin)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
ii) Menyedari tanggungjawab bersama dalam usaha mengekalkan keharmonian global.
iii) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hidup bersama secara aman.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
04.08.2014 (Isnin)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
6.3: Nilai Kebebasan Beragama
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk percambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
ii) Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan bertanggungjawab.
ii) Menghormati kebebasan yang diberikan kepada setiap penganut untuk mempraktikkan amalan agama masing-masing.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kebebasan bersuara dan nilai beragama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
05.08.2014 (Selasa)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
2.2.2: Peringkat Global
a) Deklarasi Putrajaya
b) Pertubuhan Persidangan Negara Islam (OIC)
c) Kumpulan Lapan Negara Membangun (D-8)
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang Deklarasi Putrajaya, OIC dan D-8.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang APEC, ASEM dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
06.08.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
2.2.2: Peringkat Global
a) Order Baru Ekonomi Dunia (NIEO)
b) Komanwel
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat NIEO dan Komanwel.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan NIEO dan Komanwel.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang NIEO dan Komanwel.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang OIC.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
06.08.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
08.15pg- 09.25pg
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Membina Ayat)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memahami maksud perkataan yang diberi.
ii) Membuat latihan dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat membina ayat dengan baik. 20% pelajar masih lagi memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
06.08.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.55pg- 12.05tgh
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Membina Ayat)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memahami maksud perkataan yang diberi.
ii) Membuat latihan dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat membina ayat dengan baik. 40% pelajar masih lagi memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
07.08.2014 (Khamis)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan usaha pertubuhan antarabangsa demi menjamin keharmonian global.
ii) Menyedari tanggungjawab bersama dalam usaha mengekalkan keharmonian global.
iii) Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hidup bersama secara aman.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
07.08.2014 (Khamis)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
2.2.2: Peringkat Global
a) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
b) Protokol Cartagena
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat PBB.
ii) Menghuraikan tentang pelaksanaan PBB dan Protokol Cartagena.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang PBB dan Protokol Cartagena.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang OIC.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
08.08.2014 (Jumaat)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
10.40pg-11.40pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Esei: Serangan dan pencerobohan ke atas Iraq dan Afghanistan merupakan contoh tindakan unipolor Amerika Syarikat. Malaysia menentang keras pendekatan militari ini kerana berpendapat banyak cara lagi untuk memerangi keganasan antarabangsa. Jelaskan.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kehendak soalan esei.
ii) Membuat latihan esei dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membuat latihan esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sistem pemarkahan esei.
|
ABM
|
Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
60% pelajar dapat membuat latihan esei dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment