RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN TINGKATAN 5
PENDIDIKAN MORAL 2014
Bidang Pembelajaran 1 : Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri
Minggu/
Tarikh
|
Nilai
|
Kandungan Akademik
|
Hasil Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
| |
Minggu 1
|
1.1 Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai
pencipta alam dan mematuhi segala
suruhan Nya berlandaskan pegangan
agama masing-masing selaras dengan
prinsip Rukun Negara.
|
Tuhan melihat segala tingkah laku manusia
Kepercayaan beragama dalam kehidupan perlu
dikukuhkan
��� Setiap manusia mempunyai tanggungjawab
terhadap Tuhan
��� Pembalasan Tuhan kepada manusia
terhadap setiap amalan hidupnya
|
i. Melaksanakan tanggungjawab
kepada Tuhan
ii. Menerima kenyataan bahawa
setiap tindakan yang dilakukan
akan mendapat pembalasan
daripada Tuhan
|
Menonton tayangan video bertemakan
tanggungjawab terhadap Tuhan dan
pembalasan Tuhan terhadap setiap tindakan
manusia
Guna juga aktiviti 1A-1D dalam Buku Teks Ting.5
| |
Minggu 2
|
1.2 Amanah
Sikap bertanggungjawab yang boleh
menimbulkan kepercayaan dan
keyakinan orang lain.
|
Insan yang amanah dipandang mulia
Perangi rasuah musuh negara
��� Implikasi rasuah terhadap diri, keluarga dan
negara
��� Peranan kerajaan dalam menangani isu
rasuah
- Pendidikan
- Jentera pentadbiran kerajaan
(Kepimpinan Melalui Teladan)
- Undang-undang :
(Akta Pencegahan Rasuah dan
Akta Rahsia Rasmi)
|
Sentiasa mengamalkan sikap
amanah dalam melaksanakan
tugas dan kewajipan dengan tidak
melibatkan diri dalam gejala rasuah
|
i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang cara membanteras rasuah
ii. Forum bertema `Cara Menangani Rasuah’
Guna juga aktiviti 2A-2D dalam Buku Teks TIngkatan 5
| |
Minggu 2
|
1.3 Harga Diri
Keupayaan dan keyakinan diri agar
mampu memulia dan menjaga maruah
diri dalam kehidupan
|
Prinsip hidup mencerminkan identiti diri
Pegangan hidup yang kukuh membentuk
maruah diri
��� Maruah diri perlu dipelihara
��� Tidak melakukan perbuatan sumbang
- Seks luar nikah
- Pelacuran
|
Menjaga dan mempertahankan
maruah diri
|
i. Perbincangan berkumpulan tentang aktiviti
penyelesaian masalah sosial remaja
ii. Menyediakan skrip drama yang
bertemakan isu sosial remaja dan
melakonkannya
| |
Minggu 3
|
1.4 Bertanggungjawab
Kesanggupan diri seseorang untuk
memikul dan melaksanakan tugas serta
kewajipan dengan sempurna.
|
Sikap bertanggungjawab menjamin masa
depan
Perancangan secara bertanggungjawab kunci
kejayaan hidup
��� Perancangan untuk masa depan
- Perbelanjaan
- Kerjaya
- Kehidupan dewasa dan berkeluarga
|
Merancang masa depan dengan
penuh tanggungjawab
|
i. Menghasilkan roda masa depan berkaitan
kerjaya yang dipilih
ii. Menyediakan senarai perbelanjaan untuk
masa depan
| |
Minggu 3
|
1.5 Hemah Tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia
dalam pergaulan seharian.
|
Hemah Tinggi membentuk peribadi mulia
Peribadi mulia menjadi ikutan dan disanjung tinggi
��� Peribadi mulia tokoh-tokoh dicontohi
- Tokoh-tokoh ahli fikir
(Imam Al-Ghazali, Socrates, Confucius,
Swami Vivekananda)
- Tokoh-tokoh pemimpin negara
(Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak,
Mahatma Ghandi)
|
Mengamalkan sikap hemah tinggi
seperti mana tokoh-tokoh yang
berperibadi mulia
|
i. Menyediakan buku log tentang
keperibadian tokoh-tokoh yang boleh
dicontohi (ahli fikir dan pemimpin negara)
ii. Mengumpul dan membincangkan kata-kata
hikmat tokoh, ahli fikir dan pemimpin
negara
| |
Minggu 4
|
1.6 Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan
mengawal diri bagi mengelakkan
berlakunya pertelingkahan dan
perselisihan faham demi kesejahteraan
hidup.
|
Toleransi kunci keharmonian negara
Toleransi membantu merealisasikan dasar negara
��� Pengagihan kekayaan negara
- Dasar Pembangunan Nasional
��� Kepelbagaian kebudayaan dan keseniaan
- Dasar Kebudayaan Kebangsaan
|
Bertolak ansur dan menerima dasar
negara yang dilaksanakan demi
keharmonian negara
|
i. Melayari laman web untuk mendapat
maklumat tentang Dasar Pembangunan
Nasional dan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan
ii. Tayangan audio visual mengenai Dasar
Pembangunan Nasional dan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan
iii. Reka cipta seni/fesyen yang
mencerminkan kepelbagaian budaya
| |
Minggu 4
|
1.7 Berdikari
Kebolehan dan kesanggupan
melakukan sesuatu tanpa bergantung
kepada orang lain.
|
Berdikari menjamin kemajuan negara
Masyarakat berdikari negara maju
��� Amalan berdikari dalam pelbagai bidang
- Politik
- Ekonomi
|
Berusaha sendiri sehingga berjaya
demi negara
|
i. Menyedia dan membincangkan ‘Goal
Setting Task’ individu untuk mencapai
kejayaan dalam politik dan ekonomi
ii. Kajian kes tentang kejayaan negara dalam
politik
| |
Minggu 5
|
1.8 Kerajinan
Usaha yang berterusan penuh dengan
semangat ketekunan, kecekalan,
kegigihan, dedikasi dan berdaya maju
dalam melakukan sesuatu perkara.
|
Masyarakat yang rajin disanjung tinggi
Sumbangan tamadun silam dalam mencapai
kecemerlangan
��� Sikap dedikasi, kecekalan dan ketekunan
manusia zaman silam sebagai panduan kejayaan
- Tamadun awal
(Kesenian, seni bina dan muzik)
- Kebangkitan semula selepas ditimpa
mala petaka
(Peperangan dan bencana alam)
|
Bersikap rajin dengan mencontohi
kejayaan peristiwa silam sebagai
panduan untuk berjaya
|
Membuat kajian kes tentang kerajinan
individu/masyarakat zaman silam
| |
Minggu
5
|
1.9 Kasih Sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang
mendalam serta berkekalan yang lahir
daripada hati yang ikhlas.
|
Budaya penyayang pegangan hidup
Sikap prihatin menjamin kesejahteraan
masyarakat
��� Prihatin dan menangani masalah dalam
masyarakat
- Gejala sosial
|
Mengambil berat dan melibatkan
diri dalam menangani pelbagai
masalah dalam masyarakat
|
Tayangan video bertema masalah sosial
remaja dan membincangkan cara menangani
masalah tersebut
| |
Minggu 6
|
1.10Keadilan
Tindakan dan keputusan yang saksama
serta tidak berat sebelah.
|
Keadilan teras kesejahteraan negara
Keadilan menjamin pentadbiran yang kukuh
��� Amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan
- Pemberian ganjaran dan hukuman
- Pembayaran pelbagai jenis cukai
- Pembahagian rumah kos rendah
|
Akur dengan prinsip keadilan yang
dipraktikkan dalam pentadbiran
kerajaan
|
i. Melayari laman web untuk mencari
maklumat tentang pembayaran cukai dan
membincangkan maklumat tersebut
ii. Perbincangan tentang rasional prinsip
keadilan dalam pentadbiran kerajaan
| |
Minggu 6
|
1.11 Rasional
Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat
mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar.
|
Pemikiran rasional penting dalam menangani
konflik
Penyelesaian masalah secara objektif dan
menyeluruh
��� Langkah penyelesaian sesuatu masalah
- Meramal
- Mencari bukti
- Menganalisis bukti
- Membuat keputusan
|
Menyelesaikan masalah dengan
bijaksana dan konsisten
|
Perbincangan kumpulan cara-cara
menyelesaikan sesuatu masalah
| |
Minggu 7
|
CUTI TAHUN BARU CINA
| ||||
Minggu 8
|
Ujian 1
| ||||
Minggu 9
|
Ujian 1
| ||||
Minggu 10
|
Perbincangan dan Pembetulan Ujian 1
| ||||
Minggu 11
|
1.12 Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam
membuat pertimbangan dan tindakan
sama ada dalam pemikiran, pertuturan
atau perlakuan tanpa mengabaikan
kepentingan diri dan orang lain.
|
Kesederhanaan asas keharmonian hidup
Kesederhanaan menjamin keseimbangan
pembangunan negara
��� Kesederhanaan dalam dasar-dasar kerajaan
- Pembangunan insan
- Pembangunan fizikal
|
Menghargai dan menyokong usaha
kerajaan dalam menyeimbangkan
pembangunan insan dan fizikal
|
Kaji selidik tentang kesederhanaan dan
keseimbangan pelaksanaan pembangunan
insan dan fizikal yang dilaksanakan oleh
kerajaan dan swasta
|
Bidang Pembelajaran : 2 Nilai Berkaitan dengan Kekeluargaan
Minggu 11
|
2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga
Perasaan cinta, kasih dan sayang yang
mendalam dan berkekalan terhadap
keluarga
|
Sikap prihatin memupuk kasih sayang
terhadap anggota keluarga
Tanggungjawab menjaga ibu bapa dan anggota
keluarga ialah satu amanah
��� Penjagaan ibu bapa dan anggota keluarga
yang tua, uzur dan yang memerlukan
|
i. Menjaga ibu bapa dengan penuh
kasih sayang
ii. Menjaga anggota keluarga yang
memerlukan perhatian
|
i. Mengadakan Kempen “Sayangilah Ibu
Bapa’ dan menghasilkan bahan berkaitan
kempen seperti slogan, poster, sajak dan
esei
ii. Main peranan sebagai anak/anggota
keluarga yang sanggup berkorban menjaga
kebajikan ibu bapa/anggota keluarga
|
Minggu 12
|
2.2 Hormat dan taat kepada anggota
keluarga
Memuliakan setiap anggota keluarga
dengan berinteraksi dan memberi
layanan secara bersopan untuk
mewujudkan keluarga yang harmoni
|
Hormat-menghormati membentuk
peribadi keluarga
Saling menghormati antara anggota keluarga
dipupuk melalui asuhan yang baik
��� Cara asuhan yang baik
- Kepemimpinan melalui teladan
- Hukuman yang positif
- Interaksi yang bersopan
( Ucapan terima kasih dan memohon maaf)
|
Menghormati dan menerima asuhan keluarga
|
i. Perbahasan bertajuk ‘Hukuman yang
Membina Merupakan Asuhan yang Baik’
ii. Sketsa tentang interaksi yang bersopan
antara anggota keluarga
|
Minggu 12
|
2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
Menerima, menghormati dan
mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat
dan kepercayaan yang diwarisi secara
turun-temurun dalam keluarga.
|
Tradisi kekeluargaan khazanah budaya
bangsa
Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab
bersama
��� Peranan kerajaan dan agensi bukan
kerajaan dalam mengekalkan adat resam
kekeluargaan pelbagai keturunan
- Muzium
- Kementerian Kebudayaan, Kesenian
dan Pelancongan
- Arkib Negara
- Kelab Budaya
|
Menghargai dan menjunjung tradisi
keluarga sebagai khazanah budaya
bangsa
|
i. Lawatan ke Arkib Negara untuk
mendapatkan maklumat tentang tradisi
kekeluargaan bagi mengekalkan budaya
bangsa
ii. Menyediakan buku log berkaitan dengan
tradisi kekeluargaan pelbagai keturunan
|
Minggu 13
|
Cuti Pertengahan Penggal Satu
| |||
Minggu 14
|
2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga
Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh
setiap individu terhadap keluarga untuk
melahirkan keluarga bahagia,
meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga
|
Keharmonian keluarga mencerminkan
anggotanya
Kewajipan terhadap keluarga membentuk
kesejahteraan keluarga
��� Kewajipan menjaga keharmonian keluarga
secara menyeluruh dalam pelbagai aspek
- Kewajipan sosial
(Pendidikan, keselamatan,
kepemimpinan)
- Kewajipan ekonomi
(Sumber rezeki yang halal)
- Kewajipan agama
(Ibu bapa sebagai model dan pendidik agama)
|
i. Melaksanakan tanggungjawab
sebagai anggota keluarga demi
menjaga keharmonian keluarga
ii. Menerima dan menghormati
tanggungjawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga
|
Perbincangan berlandaskan rangsangan
audio/visual yang menunjukkan perlunya
menghormati ibu bapa sebagai pemimpin
keluarga dan peranan anggota keluarga
dalam menjaga keharmonian keluarga
|
Bidang Pembelajaran : 3 Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar
Minggu 14
|
3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam
Sekitar
Kesedaran tentang perlunya memelihara
dan memulihara alam sekeliling untuk
mengekalkan keseimbangan ekosistem
|
Kemapanan alam sekitar untuk kebaikan
sejagat
Kemapanan alam sekitar tanggungjawab
bersama
��� Peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan
dan badan-badan bukan kerajaan dalam mencegah eksploitasi sumber yangberlebihan
- Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan
Taman Negara (Perhilitan)
- Jabatan Perikanan
- World Wide Fund for Nature (WWF)
|
Menerima wujudnya badan-badan
yang bertanggungjawab terhadap
pencegahan eksploitasi sumber dan
menyokong usaha-usaha yang dijalankan.
|
Menyediakan kertas kerja/cadangan/poster
berkaitan penglibatan murid dalam menyokong
usaha yang dijalankan oleh badan-badan
tertentu untuk kemapanan alam sekitar
|
Minggu 15
|
3.2 Keharmonian antara Manusia dengan
Alam Sekitar
Keadaan saling memerlukan hubungan
yang harmonis antara manusia dengan
alam sekeliling supaya kualiti kehidupan
manusia dan alam sekeliling terpelihara
|
Manusia sebagai pengurus alam yang
bijaksana
Keharmonian antara manusia dengan alam
sekitar perlu untuk mengelakkan berlakunya
bencana alam
��� Penerokaan hutan secara terkawal
��� Pembangunan yang terancang
- Empangan Kenyir (Terengganu)
- Empangan Hoover (Amerika Syarikat)
- Empangan Aswan (Mesir)
|
i. Menyokong usaha-usaha
mengurus alam secara bijaksana
ii. Menerima hakikat bahawa
sumber alam yang tidak diurus
dengan bijaksana akan
mengakibatkan bencana alam
|
Menjalankan kajian kes bagi menilai
keseimbangan amalan pengurusan alam dan
keharmonian antara manusia dan alam sekitar
|
Minggu 15
|
3.3 Kemapanan Alam Sekitar
Pengekalan keseimbangan alam
sekeliling sebagai tanggungjawab
bersama untuk kesejahteraan hidup.
|
Undang-undang memandu manusia ke arah
kebaikan
Undang-undang alam sekitar menjamin
keseimbangan alam sekitar
��� Kepentingan dan tanggungjawab mematuhi
peraturan dan undang-undang berkaitan
dengan kemapanan alam sekitar
- Akta Kualiti Alam Sekitar
|
Menerima dan mematuhi peraturan
dan undang-undang berkaitan
dengan alam sekitar bagi menjamin
keseimbangan alam
|
Kerja projek/kempen kesedaran tentang
peraturan dan undang-undang yang berkaitan
dengan pengurusan alam sekitar
|
Minggu 16
|
3.4 Peka terhadap Isu-isu Alam Sekitar
Prihatin terhadap persoalan yang
berkaitan dengan alam sekeliling dan
berusaha menyelesaikannya.
|
Masa depan manusia dan alam sekitar
bergantung pada gaya hidup masa kini
Perancangan dan tindakan manusia menentukan
alam sekitar
��� Tindakan manusia yang terancang dapat
mengekalkan sumber semula jadi
- Sumber tenaga
- Sumber air
- Sumber hutan
��� Tindakan manusia yang rakus membawa
kemusnahan alam sekitar
- Ujian nuklear
- Peperangan
|
i. Menggunakan sumber
semulajadi dengan penuh
tanggungjawab
ii. Menggunakan ciptaan manusia
dengan bertanggungjawab tanpa
memusnahkan alam sekitar
|
i. Lawatan ke hutan lipur/empangan/hutan
simpan untuk mengkaji penggunaan
sumber alam dengan terancang
ii. Melayari laman web untuk mendapat
maklumat tentang kesan peperangan dan
ujian nuklear terhadap alam sekitar dan
membincangkannya
|
Bidang Pembelajaran : 4 Nilai Berkaitan dengan Patriotisme
Minggu 16
|
4.1 Cinta akan Negara
Perasaan sayang dan bangga kepada
negara serta meletakkan kepentingan
negara melebihi kepentingan diri.
|
Cinta akan negara asas kesejahteraan
bersama
Keharmonian masyarakat majmuk menjadi
kebanggaan negara
��� Kepelbagaian agama dan budaya dalam
masyarakat menjadi kebanggaan bersama
- Agama/Kepercayaan
- Tradisi dan adat resam
- Bahasa
|
Berbangga dengan kepelbagaian
agama dan budaya dalam
masyarakat di Malaysia
|
Forum bertajuk ‘Kepelbagaian agama dan
budaya mewujudkan kesejahteraan negara’
|
Minggu 17
|
4.2 Taat Setia pada Raja dan Negara
Kepatuhan dan kesetiaan yang
berkekalan kepada Raja dan Negara.
|
Kesetiaan pada negara tanda kedaulatan
negara
Kedaulatan negara dipertahankan dan disanjung
tinggi
��� Kedaulatan, pertahanan dan keselamatan
negara tanggungjawab bersama
- Kerajaan
- Rakyat
|
i. Mengelakkan diri daripada
terlibat dengan anasir-anasir
subversif yang akan mengancam
keselamatan negara
ii. Mencurah bakti dengan taat
setia demi kedaulatan negara
|
i. Menulis laporan ringkas mengenai
peristiwa-peristiwa yang mengancam
keselamatan negara
ii. Tayangan filem ‘Peristiwa di Bukit Kepong’
dan ‘Lt. Adnan’ dan membincangkan
kesetiaan pasukan polis dan tentera
mempertahankan negara
|
Minggu17
|
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara
Kerelaan melakukan atau menyerahkan
sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda
kebaktian untuk negara.
|
Semangat patriotik mengharumkan nama
negara
Rakyat sebagai wakil negara di peringkat
antarabangsa
��� Sikap bertanggungjawab sebagai wakil
negara dalam pelbagai bidang
��� Penglibatan diri dalam aktiviti yang
mencabar untuk menaikkan imej negara
- Ekspedisi ke Gunung Everest
- Ekspedisi ke Kutub Utara dan Selatan
- Pelayaran mengelilingi dunia
|
i. Kesanggupan berkhidmat dan
bertindak sebagai duta kecil
mewakili negara
ii. Meneroka aktiviti baru dan
mencabar untuk mengharumkan nama Negara.
|
i. Main peranan sebagai duta kecil mewakili
negara dalam pelbagai bidang untuk
menaikkan imej negara
ii. Menceburi/melibatkan diri dalam
program- program kenegaraan yang boleh
mengharumkan nama dan imej negara
|
Bidang Pembelajaran : 5 Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia
Minggu 18
|
5.1 Melindungi Hak Kanak-Kanak
Membela, memberi naungan dan
memelihara hak kanak-kanak bagi
menjamin kehidupan mereka yang sempurna
|
Kanak-kanak berhak disayangi dan dilindungi
Perlindungan terhadap kanak-kanak
tanggungjawab semua pihak
��� Peranan pelbagai pihak dalam melindungi
kanak-kanak
- Kerajaan
(Akta Perlindungan Kanak-kanak
berkaitan penderaan, gangguan seksual
dan buruh kanak-kanak)
- Rumah-rumah perlindungan
- Peranan badan bukan kerajaan
- Peranan individu
|
Menyedari dan menerima peranan
pelbagai pihak dalam memberi
perlindungan terhadap kanak-kanak
|
i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang undang-undang yang ada untuk
melindungi hak kanak-kanak
ii. Mencipta lirik bertemakan `Kanak-kanak
perlu disayangi dan dilindungi’
|
Minggu 18
|
5.2 Menghormati Hak Wanita
Melindungi dan mengiktiraf wanita
sebagai individu yang boleh memberi
sumbangan dalam pembangunan
keluarga, masyarakat dan negara.
|
Wanita berjasa negara makmur
Wanita dalam pembangunan negara
��� Sumbangan wanita dalam pelbagai bidang
pembangunan
- Politik
- Ekonomi
- Sosial
- Sains dan teknologi
|
Mengiktiraf sumbangan wanita
dalam pelbagai bidang demi
pembangunan negara
|
i. mencari maklumat tentang sumbangan
tokoh wanita kepada masyarakat dalam
pelbagai bidang
ii. Perbincangan mengenai seorang wanita
yang dikagumi yang boleh dijadikan idola
|
Minggu 19
|
5.3 Melindungi Hak Pekerja
Menghormati, menghargai dan
mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan
sumbangan golongan pekerja dalam
pembangunan negara.
|
Undang-undang menjamin kesejahteraan
pekerja
Undang-undang melindungi hak pekerja
��� Undang-undang untuk melindungi pekerja
daripada ditindas
- Akta Buruh
- Mahkamah Buruh
|
Menerima dan mematuhi
undang-undang yang melindungi
hak pekerja
|
i. Mengumpul maklumat tentang
undang-undang yang melindungi hak
pekerja
ii. Membuat laporan berdasarkan
contoh-contoh/kes-kes pekerja yang
ditindas dan mengkaji tindakan yang
diambil terhadap pihak yang menindas
|
Minggu 19
|
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang
Berupaya
Memberi layanan yang bersopan kepada
golongan kurang berupaya supaya tidak
berasa tersisih dan mengiktiraf mereka
sebagai insan ciptaan Tuhan.
|
Kecacatan bukan penghalang produktiviti
Golongan kurang berupaya memainkan peranan
penting dalam pembangunan negara
��� Peranan dan sumbangan golongan kurang
berupaya dalam pelbagai bidang
- Politik
- Ekonomi
- Sosial
|
Menerima bahawa golongan kurang
berupaya juga dapat menyumbang
dalam pelbagai bidang demi
pembangunan negara
|
Membuat folio tentang peranan dan
sumbangan individu/golongan kurang
berupaya dalam pelbagai bidang
|
Minggu 19
|
5.5 Melindungi Hak Pengguna
Membela dan memelihara hak individu
untuk menjadi pengguna yang berilmu,
mendapat perkhidmatan serta barangan
yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi.
|
Hak pengguna terbela masyarakat makmur
Kebajikan pengguna tanggungjawab semua
��� Peranan agensi kerajaan dan badan-badan
bukan kerajaan dalam melindungi serta
menjamin hak pengguna
- Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
(Akta pengguna)
- Persatuan pengguna
- Agensi-agensi antarabangsa
|
Menyokong usaha pelbagai pihak
dalam melindungi dan menjamin hak
pengguna
|
i. Kempen kesedaran pengguna tentang hak
untuk mendapat perkhidmatan dan
barangan yang berkualiti
ii. Menghasilkan poster/cogan kata untuk
meningkatkan kesedaran tentang hak pengguna.
|
Minggu 20 & 21
|
Peperiksaan Penggal Satu
| |||
Minggu 22 & 23
|
Cuti Penggal Satu
| |||
Minggu 24
|
Pembetulan Peperiksaan Penggal Satu
|
Bidang Pembelajaran : 6 Nilai Berkaitan dengan Demokrasi
Minggu 25
|
6.1 Mematuhi Peraturan dan
Undang-Undang
Menerima dan mematuhi peraturan dan
undang-undang yang telah ditentukan
tanpa mengira sesiapa dan di mana
seseorang itu berada.
|
Undang-undang antarabangsa menjamin
kesejahteraan masyarakat global
Undang-undang antarabangsa untuk kebaikan
bersama
��� Patuh kepada undang-undang
antarabangsa
- Akta mencegah penyeludupan
- Undang-undang laut antarabangsa
- Undang-undang Siber
- Mahkamah antarabangsa
|
Menerima dan mematuhi undangundang
antarabangsa bagi
menjamin keamanan sejagat
|
i. Mengumpul maklumat dan berbincang
tentang undang-undang antarabangsa
ii. Kajian kes tentang isu-isu undang-undang
antarabangsa
iii. Ceramah tentang undang-undang
antarabangsa
|
Minggu 25
|
6.2 Kebebasan Bersuara
Kebebasan berucap dan mengeluarkan
fikiran dengan batasan tertentu bagi
menjaga keselamatan dan ketenteraman.
|
Media saluran komunikasi untuk manfaat
bersama
Media sebagai saluran komunikasi
��� Peranan media massa sebagai alat
perhubungan
- Percambahan idea/pendapat
- Luahan rasa
- Penilaian secara objektif
|
i. Memahami peranan media
massa sebagai alat
perhubungan
ii. Menggunakan saluran media
massa dengan
bertanggungjawab demi
kebaikan bersama
|
i. Menulis surat kepada pihak media massa
tertentu untuk memberi pendapat dan
pandangan tentang isu-isu semasa demi
kebaikan bersama
ii. Menyediakan buletin bulanan moral
sebagai saluran untuk menyarankan/
meluahkan perasaan/idea dengan
bertanggungjawab untuk kebaikan
bersama
|
Minggu 26
|
6.3 Kebebasan Beragama
Kebebasan setiap individu untuk
menganuti dan mengamalkan agamanya
seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Malaysia.
|
Kebebasan beragama menjamin
kesejahteraan bersama
Hormati amalan keagamaan setiap individu
��� Peranan pelbagai pihak memberikan
kebebasan kepada individu untuk
mengamalkan kewajipan keagamaan
masing-masing
- Kerajaan
- Swasta
(cuti/masa pelepasan
|
Menerima bahawa setiap individu
bebas dan berhak melakukan
kewajipan agama masing-masing
|
i. Mencari maklumat tentang cuti/masa
pelepasan yang diperuntukkan bagi
amalan keagamaan
ii. Pidato bertemakan ‘Kebebasan beragama
di Malaysia’
|
Minggu 26
|
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan
Negara
Kebebasan untuk melibatkan diri dalam
pelbagai aktiviti pembangunan negara
dengan mematuhi peraturan, undangundang
dan Perlembagaan Malaysia
|
Rakyat bertanggungjawab negara makmur
Pembangunan negara tanggungjawab setiap
rakyat
��� Penglibatan pelbagai pihak dalam projek
dan program pembangunan negara
- Peranan badan-badan sukarela
- Peranan individu/rakyat
|
i. Melibatkan diri dalam aktiviti
badan sukarela untuk
membangunkan negara
ii. Menyokong dan menjayakan
projek dan program
pembangunan negara
|
Lawatan sambil belajar ke salah sebuah badan
sukarela dan mengumpul maklumat tentang
aktiviti badan tersebut dalam program
pembangunan negara
|
Minggu 27
|
6.5 Sikap Keterbukaan
Bersedia memberi dan menerima
pandangan, pembaharuan dan kritikan
selaras dengan kebenaran fakta dan
norma masyarakat Malaysia.
|
Tindakan berasaskan saluran yang betul
menjamin kepentingan bersama
Sikap terbuka dalam penyelesaian masalah demi
kebaikan bersama
��� Amalan sikap keterbukaan dalam
menangani sesuatu masalah mengikut
saluran tertentu
- Pihak berkuasa
(polis, mahkamah)
- Agensi kerajaan
(kementerian)
- Pihak swasta
- Pertubuhan antarabangsa
|
Menerima bahawa setiap masalah
boleh diatasi mengikut saluran yang
betul
|
i. Main peranan tentang penyelesaian sesuatu
isu melalui saluran tertentu.
ii. Perbincangan tentang isu-isu global yang
menggambarkan sikap keterbukaan.
|
Bidang Pembelajaran : 7 Nilai Berkaitan dengan Keamanan dan Keharmonian
Minggu 27
|
7.1 Hidup Bersama Secara Aman
Hidup berbaik-baik antara satu sama lain
dengan mengutamakan kedamaian dan
keharmonian hidup tanpa mengira
agama, bangsa dan budaya.
|
Persefahaman sejagat menjamin
kesejahteraan masyarakat global
Keharmonian Global tanggungjawab bersama
��� Peranan pertubuhan–pertubuhan
antarabangsa dalam meningkatkan
persefahaman bersama
- Komanwel
- Pertubuhan Negara-Negara Islam
- Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
- Pertubuhan Antarabangsa lain
|
Menyokong peranan yang
dimainkan oleh pertubuhan
antarabangsa dalam menjamin
kesejahteraan sejagat
|
Membuat buku log berkaitan peranan
pertubuhan antarabangsa
|
Minggu 28
|
7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama
Usaha yang baik dan membina yang
dilakukan bersama pada peringkat
individu, komuniti atau negara untuk
mencapai sesuatu matlamat.
|
Saling bekerjasama antara negara menjamin
kesejahteraan sejagat
Usaha baik antara negara dijayakan bersama
��� Kerjasama antara negara dalam pelbagai
bidang
- Ekonomi
- Sosial
|
Menyokong kerjasama antara
negara dalam pelbagai bidang bagi
mengeratkan hubungan sejagat
|
Kajian kes tentang kerjasama serantau dalam
bidang ekonomi dan sosial
|
Minggu 28
|
7.3 Saling Menghormati antara Negara
Menghargai dan memuliakan hubungan
antara negara untuk menjamin
kesejahteraan sejagat.
|
Hormat- menghormati antara negara asas
hubungan yang harmoni
Perhubungan baik antara negara menjamin
kebaikan bersama
��� Pelaksanaan pelbagai program untuk
mewujudkan hubungan baik antara negara
- Politik
- Ekonomi
- Sosial
|
Menyokong dan melibatkan diri
dalam pelbagai program ke arah
mewujudkan hubungan yang baik
antara negara
|
i. Membincangkan pelaksanaan pelbagai
program yang mewujudkan hubungan baik
antara negara.
ii. Interaksi dengan rakan daripada negara
jiran melalui internet atau surat menyurat
|
Minggu 29
|
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
| |||
Minggu 30
|
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
| |||
Minggu 31
|
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
| |||
Minggu 32
|
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
| |||
Minggu 33
|
Teknik Menjawab Kertas Pendidikan Moral
Latihan ulang kaji
| |||
Minggu 34
|
Ujian Pertengahan Penggal Kedua
| |||
Minggu 35
|
Cuti Pertengahan Penggal Kedua
| |||
Minggu 36 - 46
|
Ulangkaji
Peperiksaan Percubaan SPM
Ulang kaji
|
No comments:
Post a Comment