RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENGAJIAN AM T6AK4
MINGGU 30
Tarikh
|
21.07.2014 (Isnin)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
6.3: Nilai Kebebasan Beragama
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui peranan yang dimainkan oleh media massa sebagai alat perhubungan untuk percambahan idea atau pendapat dan meluahkan perasaan.
ii) Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melaksanakan tuntutan agama masing-masing.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyedari kepentingan menggunakan saluran media massa dengan bertanggungjawab.
ii) Menghormati kebebasan yang diberikan kepada setiap penganut untuk mempraktikkan amalan agama masing-masing.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai mematuhi peraturan dan undang-undang.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kebebasan bersuara dan nilai beragama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
22.07.2014 (Selasa)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar
2.2: Penglibatan, Peranan dan Sumbangan Malaysia
a) Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC)
b) Masalah etnik Rohingya dan isu pelarian
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat EAEC
ii) Menghuraikan tentang masalah etnik Rohingya dan pelarian.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang EAEC dan masalah etnik Rohingya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang APEC, ASEM dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
23.07.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 2: Malaysia dan Negara Luar (Sambungan)
2.2: Penglibatan, Peranan dan Sumbangan Malaysia
a) Perundingan Ekonomi Asia Timur (EAEC)
b) Masalah etnik Rohingya dan isu pelarian
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang matlamat EAEC
ii) Menghuraikan tentang masalah etnik Rohingya dan pelarian.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang EAEC dan masalah etnik Rohingya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang APEC, ASEM dan Deklarasi Hak Asasi Manusia ASEAN.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
23.07.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
08.05pg- 09.05pg
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Membetulkan ejaan dan imbuhan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memberi contoh ejaan dan imbuhan.
ii) Menyatakan kesalahan ejaan dan imbuhan di dalam petikan.
iii) Membuat latihan dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang cakap ajuk dan cakap pindah.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
60%pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
23.07.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
09.25pg- 10.25pg
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa Melayu
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Membetulkan ejaan dan imbuhan)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran pelajar dapat:-
i) Memberi contoh ejaan dan imbuhan.
ii) Menyatakan kesalahan ejaan dan imbuhan di dalam petikan.
iii) Membuat latihan dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang cakap ajuk dan cakap pindah.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
40%pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 60%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
24.07.2014 (Khamis)
| |
Kelas
|
5K9
| |
Masa
|
08.05pg-09.05pg
| |
Subjek
|
Pendidikan Moral
| |
Tajuk
|
Bidang 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja
6.3: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya
| |
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja.
ii) Menyatakan cara menghargai sumbangan golongan kurang berupaya.
| |
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengetahui hak diri sebagai pekerja.
ii) Mengiktiraf golongan kurang berupaya.
| |
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menghormati hak wanita.
| |
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
| |
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
| |
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak pekerja dan nilai menghormati hak golongan kurang berupaya.
| |
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
| |
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
| |
Tarikh
|
24.07.2014 (Khamis)
| |
Kelas
|
6AK4
| |
Masa
|
10.40pg-11.40pg
| |
Subjek
|
Pengajian Am
| |
Tajuk
|
Alih Bentuk Komunikasi
- Carta aliran
| |
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kehendak soalan.
ii) Membuat latihan dengan baik.
| |
Hasil Pembelajaran
|
Membuat latihan dengan baik.
| |
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang ZOPFAN.
| |
ABM
|
Buku rujukan, papan hitam.
| |
Aktiviti
|
Sumbangsaran dan latihan.
| |
Penerapan Nilai
|
Nilai bekerjasama.
| |
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
| |
Refleksi
|
60%pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
25.07.2014 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.5: Nilai Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan sebab perlunya melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela.
ii) Menceritakan cara menjayakan program pembangunan negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kebebasan bersuara.
|
ABM
|
Buku teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
25.07.2014 (Jumaat)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
10.40pg-11.40pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Alih Bentuk Komunikasi
- Carta aliran (Sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kehendak soalan.
ii) Membuat latihan dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membuat latihan dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang ZOPFAN.
|
ABM
|
Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
60%pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 40%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment