RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4
MINGGU 38
Tarikh
|
17.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.3: Nilai Kebebasan Beragama
6.4: Nilai Penglibatan Diri DalamPembangunan Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghormati anutan dan agama orang lain.
ii) Peka terhadap peraturan yang terdapat di rumah ibadat.
iii) Memberikan khidmat sosial untk pembangunan negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menjaga kesucian tempat ibadat agama sendiri dan menghormati tempat ibadat penganut lain.
ii) Member khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai kebebasan bersuara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kebebasan beragama, nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
17.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.3: Nilai Kebebasan Beragama
6.4: Nilai Penglibatan Diri DalamPembangunan Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghormati anutan dan agama orang lain.
ii) Peka terhadap peraturan yang terdapat di rumah ibadat.
iii) Memberikan khidmat sosial untk pembangunan negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menjaga kesucian tempat ibadat agama sendiri dan menghormati tempat ibadat penganut lain.
ii) Member khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai kebebasan bersuara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kebebasan beragama, nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
17.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am (Tutorial) – Menjawab soalan latihan Bab 14-16.
|
Tarikh
|
17.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
ii) Menyatakan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas Zaman Gelap.
iii) Menyatakan maksud Renaissance dan kesannya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan keadaan mesyarakat Eropah pada Zaman Gelap dan maksud renaissance.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Keyakinan diri membuat pembaharuan
· Sedia menerima perubahan yang membawa kebaikan.
|
Istilah/Konsep
|
Feudal, Renaissance.
|
Refleksi Kendiri
|
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
18.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Latihan esei:- Faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii) Menyatakan idea utama esei.
iii) Menghuraikan faktor-faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan member latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
18.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am (Tutorial)
|
Tajuk
|
Latihan esei:- Faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara. (sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii) Menyatakan idea utama esei.
iii) Menghuraikan faktor-faktor yang mengancam tahap kesihatan penduduk negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan member latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
19.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.5: Nilai Sikap Keterbukaan
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian
7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam memberi nasihat, teguran dan kritikan.
ii) Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan.
iii) Menjelaskan peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.
ii) Turut serta dalam usaha-usaha kea rah menyatupadukan masyarakat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai sikap keterbukaan, nilai hidup bersama secara aman.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
19.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.5: Nilai Sikap Keterbukaan
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan Dan Keharmonian
7.1: Nilai Hidup Bersama Secara Aman
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam memberi nasihat, teguran dan kritikan.
ii) Memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan.
iii) Menjelaskan peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Bersedia menerima nasihat, teguran dan kritikan.
ii) Turut serta dalam usaha-usaha kea rah menyatupadukan masyarakat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai penglibatan diri dalam pembangunan negara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai sikap keterbukaan, nilai hidup bersama secara aman.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
19.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Perbincangan esei:- Langkah membasmi kemiskinan tegar
:-Kepentingan mengimbangi pembangunan dengan pengekalan sistem ekologi.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii) Menyatakan idea utama esei.
iii) Menghuraikan langkah membasmi kemiskinan tegar dengan pengekalan sistem ekologi.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
20.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Perbincangan esei:- Kesan-kesan proses urbanisasi di Malaysia.
:-Langkah-langkah yang harus diambil untuk memastikan penggunaan barangan kosmetik selamat digunakan.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami kehendak soalan dengan baik.
ii) Menyatakan idea utama esei.
iii) Menghuraikan kesan-kesan urbanisasi di Malaysia dan langkah-langkah yang diambil untuk memastikan penggunaan barangan kosmetik selamat digunakan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Tempatan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment