RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4
MINGGU 37
Tarikh
|
09.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi (sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii) Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii) Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
· Menghargai sistem pendidikan negara.
|
Istilah/Konsep
|
Madrasah, sekolah pondok.
|
Refleksi Kendiri
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
09.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
09.25pg-.10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 14: Perbadanan Awam
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan tentang maksud perbadanan awam.
ii) Menjelaskan fungsi-fungsi perbadanan awam.
iii) Menghuraikan tentang MARA dan Felcra Bhd.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang Perbadanan Awam di Malaysia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kementerian dan Jabatan Kementerian.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal.
ii) Mengetahui hak pengguna.
iii) Menjelaskan peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya.
ii) Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai menghormati hak golongn kurang upaya, nilai melindungi hak pengguna.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya
5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menerima hakikat bahawa kecacatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal.
ii) Mengetahui hak pengguna.
iii) Menjelaskan peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab melindungi pengguna.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya.
ii) Membela hak pengguna untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan yang berkualiti.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai menghormati hak golongn kurang upaya, nilai melindungi hak pengguna.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
10.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-.11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 14: Perbadanan Awam
14.5: Perbadanan Awam Di Bawah Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan tentang jenis-jeni perbadanan awam di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
ii) Menjelaskan tentang fungsi MARDI.
iii) Menghuraikan tentang BERNAS.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang Perbadanan Awam di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang fungsi-fungsi perbadanan awam.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
11.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am – Terlibat dengan Hari Kemanusiaan.
|
Tarikh
|
11.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am (Tutorial) – Terlibat dengan Hari Kemanusiaan.
|
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang
6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mematuhi peraturan dan undang-undang.
ii) Melaksanakan kewajipan sebagai seorang warganegara yang patuh kepada undang-undang.
iii) Peka terhadap isu-isu sensitif yang boleh menimbulkan huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
ii) Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, nilai kebebasan bersuara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang
6.2: Nilai Kebebasan Bersuara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mematuhi peraturan dan undang-undang.
ii) Melaksanakan kewajipan sebagai seorang warganegara yang patuh kepada undang-undang.
iii) Peka terhadap isu-isu sensitif yang boleh menimbulkan huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara.
ii) Mematuhi peraturan berucap di tempat awam.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak pekerja.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, nilai kebebasan bersuara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
12.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
11.30pg-.12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 15: Kerajaan Negeri
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan tentang tugas-tugas Raja/Sultan/Yang di-Pertua Besar.
ii) Menjelaskan tentang Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
iii) Menghuraikan tentang Jabatan Negeri.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang elemen-elemen yang terdapat di dalam Kerajaan Negeri.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang perbadanan awam di bawah Kementerian Kewangan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
13.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
08.15pg-.09.25pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 16: Kerajaan Tempatan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang tujuan penubuhan kerajaan tempatan.
ii) Mengetahui struktur organisasi kerajaan tempatan.
iii) Menghuraikan tugas-tugas utama kerajaan tempatan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang kerajaan tempatan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kerajaan negeri.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment