RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4
MINGGU 36
Tarikh
|
02.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
8.2: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii) Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii) Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
· Menghargai sistem pendidikan negara.
|
Istilah/Konsep
|
Madrasah, sekolah pondok.
|
Refleksi Kendiri
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
02.09.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
09.25pg-.10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 11: Badan Eksekutif: Kabinet
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang sistem pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
ii) Menjelaskan dengan contoh mengenai Jawatankuasa Kabinet.
iii) Menghuraikan tentang Majlis Tindaka Ekonomi.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang kabinet di Malaysia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Majlis Raja-Raja.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah yang berharga.
ii) Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak.
iii) Menyatakan tindakan yang boleh diambil bagi melindungi kanak-kanak.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyedari tentang hak mendapat layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai berkorban untuk negara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak kanak-kanak.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari bahawa kanak-kanak ialah anugerah yang berharga.
ii) Menunjukkan cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak.
iii) Menyatakan tindakan yang boleh diambil bagi melindungi kanak-kanak.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyedari tentang hak mendapat layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai berkorban untuk negara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak kanak-kanak.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-.11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am (Tutorial)
|
Tajuk
|
Perbincangan Latihan Bab 11.
|
Tarikh
|
03.09.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat (sambungan)
8.2: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
8.3: Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
ii) Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi.
iii) Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam hingga kini.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi dan sosiobudaya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam aspek pentadbiran dan perundangan.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Sistem pendidikan agama warisan bangsa kita.
· Menghargai sistem pendidikan negara.
|
Istilah/Konsep
|
Madrasah, sekolah pondok.
|
Refleksi Kendiri
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
04.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
07.05pg-.08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Pembentangan topik esei
i) Peranan Persatuan Pengguna
ii) Kebebasan Media
iii) Integriti Dalam Politik
|
Tarikh
|
04.09.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Perbincangan topik esei
i) Masalah Disiplin Dalam Kalangan Pelajar
ii) Keluarga Bahagia
iii) Keruntuhan Moral
|
Tarikh
|
05.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita
5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui perlunya melindungi hak wanita.
ii) Memahami fungsi Dasar Wanita Negara dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita.
iii) Mengetahui hak-hak seorang pekerja.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.
ii) Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak kanak-kanak.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak wanita, nilai melindungi hak pekerja.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
05.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia
5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita
5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui perlunya melindungi hak wanita.
ii) Memahami fungsi Dasar Wanita Negara dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita.
iii) Mengetahui hak-hak seorang pekerja.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita.
ii) Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tantang nilai melindungi hak kanak-kanak.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak wanita, nilai melindungi hak pekerja.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
05.09.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
09.45pg-.10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan objektif tadbir urus negara.
ii) Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
iii) Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei pembentangan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
06.09.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
08.15pg-.09.25pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri (sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan objektif tadbir urus negara.
ii) Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
iii) Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei pembentangan.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment