RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 16
Tarikh
|
15.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam Dan Perkembangannya Di Makkah
4.1: Masyarakat Arab Jahiliah dan ciri-cirinya.
4.2: Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. Sebelum Dilantik Menjadi Rasul.
4.3: Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan maksud jahiliah dan ciri-ciri masyarakat Arab jahiliah.
ii) Merasionalkan masyarakat Arab jahiliah berpegang teguh kepada sistem kabilah.
iii) Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad dan keperibadian Nabi Muhammad.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan ciri-ciri masyarakat Arab jahiliah dan sifat keperibadian Nabi Muhammad.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Hindu-Buddha dalam kesenian dan kesusasteraan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, bercerita, mengkaji carta salasilah Nabi Muhammad s.a.w.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan.
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Bersemangat kekitaan, kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah.
· Semangat bermasyarakat.
· Mencontohi pemimpin agung.
|
Istilah/Konsep
|
Jahiliah, peperangan al-Basus, siddiq, tabliq, fatanah.
|
Refleksi Kendiri
|
Semua pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
16.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.3: Nilai Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menerima amalan yang menjadi tradisi kekeluargaan masing-masing.
ii) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan seharian.
iii) Menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi kekeluargaan.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Membuat perbincangan dan guru member latihan bertulis.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan..
|
KBKK
|
Menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
16.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.2: Nilai Hormat Dan Taat Kepada Anggota Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Peka terhadap keperluan dan perasaan anggota keluarga.
ii) Menghindari konflik sesama anggota keluarga.
iii) Mengetahui cara menghormati anggota keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Peka terhadap keperluan dan perasaan anggota keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
17.04.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4K1, 4S1
|
Masa
|
09.45pg-10.20pg, 11.30pg-12.05tgh
|
Subjek
|
Sit-in
|
Tarikh
|
18.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.3: Nilai Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menerima amalan yang menjadi tradisi kekeluargaan masing-masing.
ii) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan seharian.
iii) Menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi kekeluargaan.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Ativiti berkumpulan, pembentangan, penerangan dan sumbangsaran.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan..
|
KBKK
|
Menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
18.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.3: Nilai Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menerima amalan yang menjadi tradisi kekeluargaan masing-masing.
ii) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan seharian.
iii) Menyatakan kepentingan mengekalkan tradisi kekeluargaan.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hormat dan taat kepada anggota keluarga.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Membuat perbincangan dan guru member latihan bertulis.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai mengekalkan tradisi kekeluargaan..
|
KBKK
|
Menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
19.04.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
10.4pg-11.40pg
|
Subjek
|
Sit-in
|
No comments:
Post a Comment