RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 15
Tarikh
|
08.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
3.1: Bentuk-bentuk Kerajaan Awal
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengenalpasti bentuk-bentuk kerajaan awal.
ii) Menyenaraikan contoh-contoh kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
iii) Menghuraikan ciri-ciri kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan ciri-ciri kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kemunculan agama dan ajaran utama di dunia.
|
Aktiviti
|
Penerangan, pembentangan, sumbangsaran.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan.
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Berbangga dengan aset negara.
· Memanfaatkan kurniaan Tuhan.
|
Istilah/Konsep
|
Agraria, maritim, baray.
|
Refleksi Kendiri
|
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
09.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghargai jasa ibu bapa.
ii) Membuat soalan latihan di dalam buku teks.
iii) Mencipta lirik lagu yang bertemakan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kesederhanaan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
09.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghargai jasa ibu bapa yang telah membesarkan kita.
ii) Menunjukkan perasaan kasih saying terhadap keluarga.
iii) Meramal kesan sikap golongan muda tidak menghormati golongan tua terhadap sesebuah keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kesederhanaan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
09.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
3.2: Pengaruh Agama Hindu dan Buddha Dalam Kerajaan Awal.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan cara kedatangan pengaruh Hindu Buddha di Asia Tenggara.
ii) Menyatakan bukti kemasukan pengaruh Hindu Buddha ke Asia Tenggara.
iii) Menerangkan pengaruh Hindu Buddha dalam pemerintahan dan bahasa di Asia Tenggara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu Buddha di Asia Tenggara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang ciri-ciri kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
|
Aktiviti
|
Penerangan, pembentangan, sumbangsaran.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan.
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Kepimpinan berwibawa membentuk kedaulatan negara.
· Bersikap kepimpinan cemerlang.
|
Istilah/Konsep
|
Orde kosmos, parvanda, bhupati, monumen.
|
Refleksi Kendiri
|
70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
10.04.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5K9, 5MPV, 5K8
|
Masa
|
08.15pg-08.50pg, 08.50pg-09.25pg, 10.20pg-10.55pg.
|
Subjek
|
Sit-in
|
Tarikh
|
11.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
ii) Menghargai jasa ibu bapa yang telah membesarkan kita.
iii) Menunjukkan perasaan kasih sayang terhadap keluarga.
iv) Mencungkil bakat dalam membuat lirik lagu bertemakan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kesederhanaan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Membuat persembahan nyanyian bertemakan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
KBKK
|
Menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
11.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.40pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghargai jasa ibu bapa.
ii) Membuat soalan latihan di dalam buku teks.
iii) Mencipta lirik lagu yang bertemakan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kesederhanaan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment