RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 14
Tarikh
|
01.04.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 2: Peningkatan Tamadun
2.2: Aspek-aspek Peningkatan Tamadun
a) Peningkatan ekonomi
b) Peningkatan sosial
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengenalpasti aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi ekonomi dan sosial.
ii) Menghuraikan aspek peningkatan tamadun dalam ekonomi dan sosial.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan aspek peningkatan tamadun dari segi ekonomi dan sosial.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang aspek peningkatan tamadun dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
|
Aktiviti
|
Penerangan, pembentangan, sumbangsaran.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan.
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Keharmonian Dan Kesejahteraan
· Patuh kepada peraturan dan undang-undang.
|
Istilah/Konsep
|
Acropolis, aqueduct, colloseum, Parthenon, pantheon dan tembok besar China.
|
Refleksi Kendiri
|
70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
02.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.12: Nilai Kesederhanaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan nilai kesederhanaan sebagai sikap yang mulia dalam kehidupan.
ii) Mengamalkan sikap sederhana dalam membuat keputusan.
iii) Mengamalkan sikap berjimat cermat dalam perbelanjaan mengikut kemampuan diri.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan sikap kesederhanaan seperti yang dituntut oleh agama.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai rasional.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kesederhanaan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
02.04.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.10: Nilai Rasional
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan.
ii) Memberi dan menerima teguran dengan fikiran terbuka.
iii) Mempertimbangkan sesuatu perkaradengan sewajarnya sebelum bertindak.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai keadilan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih rasional.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.04.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
6AK2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Sit-in
|
Tarikh
|
04.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan
2.1: Nilai Kasih Sayang Terhadap Keluarga
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghargai jasa ibu bapa yang telah membesarkan kita.
ii) Menunjukkan perasaan kasih saying terhadap keluarga.
iii) Meramal kesan sikap golongan muda tidak menghormati golongan tua terhadap sesebuah keluarga.
|
Hasil Pembelajaran
|
ii) Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kesederhanaan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih sayang terhadap keluarga.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
04.04.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.12: Nilai Kesederhanaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyatakan kepentingan nilai kesederhanaan sebagai sikap yang mulia dalam kehidupan.
ii) Mengamalkan sikap sederhana dalam membuat keputusan.
iii) Mengamalkan sikap berjimat cermat dalam perbelanjaan mengikut kemampuan diri.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan sikap kesederhanaan seperti yang dituntut oleh agama.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai rasional.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kesederhanaan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
05.04.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Sit-in
|
No comments:
Post a Comment