RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK5
MINGGU 37
Tarikh
|
10.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 8: Mahkamah Khas dan Badan Pengadilan Lain
8.5: Mahkamah Bumiputera
8.8: Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam
8.15: Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang jenis-jenis dan bidang kuasa Mahkamah Bumiputera.
ii) Menghuraikan tentang Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam.
iii) Menerangkan tentang Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang bidang kuasa mahkamah-mahkamah di Malaysia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang jenis-jenis mahkamah di Malaysia.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
10.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Pelajar menjawab soalan kuiz sejarah bagi pertandingan bulan kemerdekaan.
|
Tarikh
|
10.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM.
|
Tarikh
|
11.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM.
|
Tarikh
|
11.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5K6
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM.
|
Tarikh
|
11.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 9: Yang di-Pertuan Agong
10: Majlis Raja-raja
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang kuasa dan tugas Yang di-Pertuan Agong.
ii) Menghuraikan tentang kuasa budi bicara Majlis Raja-raja.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tribunal tuntutan pembeli rumah.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
12.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Membuat latihan Bab 8-10.
|
Tarikh
|
12.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM.
|
Tarikh
|
12.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
10.1: Ekonomi Tradisional
10.2: Ekonomi Dagangan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
ii) Menghuraikan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Imperialisme Barat di Asia Tenggara.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Kesediaan menerima perubahan.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
13.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Perbincangan Peperiksaan Percubaan SPM.
|
Tarikh
|
13.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
- Penggunaan Tenaga Buruh Luar
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang kemasukan buruh dari China dan India.
ii) Menghuraikan tentang institusi kewangan dan insurans.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang penggunaan tenaga buruh luar dan perkhidmatan insurans dan kewangan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang ekonomi dagangan.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Kesediaan menerima perubahan.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
13.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Pembentangan: Isu-isu Kepenggunaan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang hak-hak pengguna.
ii) Menghuraikan peranan sebagai pengguna.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang hak-hak pengguna.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang latihan kenegaraan Bab 9 dan 10.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
14.09.2012 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K6
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Perbincangan Peperiksaan Percubaan SPM.
|
RPH yang disediakan terkini. Tahniah.
ReplyDelete