RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 36
Tarikh | 05.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 05.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang (Sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 05.09.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pekerja. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak golongan kurang upaya, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 06.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 08.15pg-09.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 9: Perkembangan Di Eropah 9.3: Revolusi Pertanian |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Pertanian dan menyenaraikan kesan Revolusi Pertanian. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sebab dan kesan penjelajahan dan penerokaan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50%pelajar memahami topik yang diajar. 50%pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 06.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 09.15pg-10.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.2: Nilai Kebebasan Bersuara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 07.09.2011 (Selasa) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.1: Nilai Mematuhi Peraturan dan Undang-undang (Sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pengguna. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 07.09.2011 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.1: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya - Pendidikan - Bahasa dan Kesusasteraan |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dari segi pendidikan, bahasa dan kesusasteraan. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap politik. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Menghargai sistem pendidikan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.2: Nilai Kebebasan Bersuara (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran | Membuat latihan dan perbincangan mengenai nilai kebebasan bersuara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan latihan dengan baik. |
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak golongan kurang upaya. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pengguna, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 08.09.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 9: Perkembangan Di Eropah 9.3: Revolusi Perindustrian |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Perindustrian dan menyenaraikan kesan Revolusi Perindustrian. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Revolusi Pertanian. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 09.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | O7.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 9: Perkembangan Di Eropah 9.3: Revolusi Perindustrian (Sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan maksud Revolusi Perindustrian dan menyenaraikan kesan Revolusi Perindustrian. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Revolusi Pertanian. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 09.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.40pg-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.2: Nilai Kebebasan Bersuara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mematuhi peraturan dan undang-undang. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai kebebasan bersuara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 09.09.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.1: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya dan Ekonomi - Kesenian - Gaya hidup - Perdagangan |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap politik. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Menghargai kesenian dan ekonomi negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
No comments:
Post a Comment