RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 31
Tarikh 01.08.2011 (Isnin) – Cuti Ganti |
Tarikh | 02.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.05pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat latihan dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kesan kedatangan Islam terhadap ekonomi. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Kemapanan sistem ekonomi negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 02.08.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 08.05pg-09.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja (Sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 03.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.05pg-09.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 03.08.2011 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 09.25pg-09.55pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Asia Tenggara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 07.05pg-08.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak pekerja. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak golongan kurang upaya, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 09.25pg-10.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 04.08.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 11.25pg-11.55pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 9: Perkembangan Di Eropah 9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah - Maksud Zaman Gelap - Ciri-ciri Zaman Gelap |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan ciri-ciri Zaman Gelap. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam dalam ekonomi di Asia Tenggara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Keyakinan diri membuat pembaharuan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 05.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 9: Perkembangan Di Eropah 9.1: Perubahan Masyarakat Dan Budaya Eropah - Zaman Renaissance |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan maksud dan perkembangan zaman renaissance. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Zaman Gelap dan ciri-cirinya. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Keyakinan diri membuat pembaharuan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 05.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.40pg-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 05.08.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara - Sistem pendidikan - Bahasa dan kesusasteraan - Cara hidup |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Asia Tenggara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
RPH Minggu 30-31 disediakan.
ReplyDelete