RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 30
Tarikh | 25.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 25.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 26.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.2: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya - Kesenian - Gaya hidup |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi pendidikan, bahasa dan kesusasteraan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Menghargai kesenian negara kita. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Tarikh | 26.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 27.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 27.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara - Perdagangan - Perkahwinan - Pengislaman raja dan golongan bangsawan |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 28.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan menghormati hak wanita. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pekerja, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menganalisis. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 28.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 28.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.3: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi - Perdagangan - Mata wang - Percukaian |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Kemapanan sistem ekonomi negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 29.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.3: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Ekonomi (Sambungan) - Perdagangan - Mata wang - Percukaian |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek ekonomi. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang kedatangan Islam terhadap sosiobudaya dari segi kesenian dan gaya hidup. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kemapanan sistem ekonomi negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guu. |
Tarikh | 29.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.40pg-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.2: Nilai Menghormati Hak Wanita (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan melindungi hak kanak-kanak. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati hak wanita, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 29.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara - Kelahiran kerajaan Islam - Peranan pusat kebudayaan - Peranan mubaligh |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
No comments:
Post a Comment