RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 14
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan 2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 10.55pg-11.30pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara Latihan Topikal |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat latihan topikal dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang cara-cara kedatangan pengaruh agama Hindu dan Budha dalam kerajaan awal. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Berbangga dengan aset negara (memanfaatkan kurniaan Tuhan). |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar dapat menjawab soalan latihan topikal. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 04.04.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan 2.2: Hormat dan taat kepada anggota keluarga. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kasih sayang terhadap keluarga. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
- Catatan:- 05.04.2011-06.04.2011 (Selasa & Rabu) – Menjadi Guru Pengiring Pertandingan Bola Jaring Peringkat Bahagian Samarahan di SMK Tarat.
Tarikh | 07.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K3 |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Pemulihan Bahasa Melayu |
Tajuk | Perbincangan mengenai cara-cara membuat karangan dengan baik. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat karangan dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang karangan bentuk cerpen/cereka. |
ABM | Buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 07.04.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 10.20pg-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan 2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 08.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K3 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pemulihan Bahasa Melayu |
Tajuk | Karangan jenis dialog/wawancara (Sejak akhir-akhir ini, kadar kemalangan jalan raya kian meningkat. Sebagai pemberita, anda telah ditugaskan untuk mewawancara seorang pegawai polis bagi mendapatkan maklumat tentang punca-punca kemalangan jalan raya dan langkah-langkah untuk mengatasinya.) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat latihan dialog/wawancara dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang karangan bentuk cerpen/cereka. |
ABM | Buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Kesungguhan, kerjasama, dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | 40% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 08.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 3: Tamadun Awal Asia Tenggara
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menjelaskan pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan Angkor dan kerajaan Srivijaya. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Berbangga dengan aset negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar dapat memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 08.04.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan 2.4: Tanggungjawab terhadap keluarga. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan mengekalkan tradisi kekeluargaan. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
No comments:
Post a Comment