RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK4
MINGGU 28
Tarikh
|
08.07.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
6.1: Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
6.1.3: Khalifah Ali bin Abu Talib
6.2 : Kerajaan Bani Umaiyah dan Sumbangannya.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Meriwayatkan latar belakang kehidupan Khalifah Ali bin Abu Talib .
ii) Menghuraikan sumbangan Khalifah Ali bin Abu Talib.
iii) Menghuraikan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan sumbangan Khalifah Ali bin Abu Talib dan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sumbangan Khalifah Uthman bin Al-Affan.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan negara.
· Bersikap kepimpinan cemerlang.
|
Istilah/Konsep
|
Khalifah
|
Refleksi Kendiri
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
08.07.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Latihan esei:- warga asing.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui maksud warga asing.
ii) Menerangkan punca-punca kedatangan warga asing ke Malaysia.
iii) Menghuraikan langkah untuk membendung masalah warga asing di Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang doktrin pengasingan kuasa.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
09.07.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan mengurangkan penggunaan bahan sumber.
ii) Mengetahui cara pelbagai Program Amalan Hijau dilaksanakan.
iii) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber dan mengurus sisa secara bijaksana.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
09.07.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan mengurangkan penggunaan bahan sumber.
ii) Mengetahui cara pelbagai Program Amalan Hijau dilaksanakan.
iii) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber dan mengurus sisa secara bijaksana.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
09.07.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Latihan esei:- Ops Sikap Jalan Raya
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengetahui maksud ops sikap jalan raya.
ii) Menerangkan punca-punca kemalangan jalan raya.
iii) Menghuraikan langkah untuk mengurangkan kemalangan jalan raya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengetahui teknik menjawab esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang doktrin pengasingan kuasa.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Terdapat segelintir pelajar yang masih lemah dalam membuat esei dan memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
10.07.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan Parlimen
4.1: Parlimen
a) Fungsi Parlimen
b) Yang di-Pertuan Agong
c) Dewan Rakyat
d) Dewan Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghuraikan tentang parlimen, Yang di-Pertuan Agong serta Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
ii) Membuat latihan dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan fungsi parlimen dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang proses pilihan raya.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
10.07.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.25pg-11.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan Parlimen (sambungan)
4.1: Parlimen
a) Fungsi Parlimen
b) Yang di-Pertuan Agong
c) Dewan Rakyat
d) Dewan Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghuraikan tentang parlimen, Yang di-Pertuan Agong serta Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
ii) Membuat latihan dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan fungsi parlimen dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang proses pilihan raya.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
11.07.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar (sambungan)
3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan mengurangkan penggunaan bahan sumber.
ii) Mengetahui cara pelbagai Program Amalan Hijau dilaksanakan.
iii) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber dan mengurus sisa secara bijaksana.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
11.07.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar (sambungan)
3.2: Nilai Keharmonian Antara Manusia Dengan Alam Sekitar
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan mengurangkan penggunaan bahan sumber.
ii) Mengetahui cara pelbagai Program Amalan Hijau dilaksanakan.
iii) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber dan mengurus sisa secara bijaksana.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menyayangi dan menghargai alam sekitar.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar serta membuat aktiviti berkumpulan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keharmonian antara manusia dengan alam sekitar.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
11.07.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
10.55pg-11.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan Parlimen
a) Ketua Pentadbiran Parlimen
b) Jawatan kuasa Parlimen
c) Jenis Rang Undang-undang Parlimen
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghuraikan tentang ketua pentadbiran Parlimen.
ii) Menjelaskan tentang jawatan kuasa Parlimen dan jenis rang undang-undang Parlimen.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan jawatan kuasa Parlimen.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang proses pilihan raya.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
80%pelajar memahami topik yang diajar. 20%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
12.07.2012 (Jumaat)
|
Kelas
|
6RK4
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Pembentangan Tajuk Esei: Rasuah
|
No comments:
Post a Comment