RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 3
Tarikh
|
14.01.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
1.3.1 : Tamadun Mesopotamia
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesopotamia
ii) Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesopotamia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang makna dan ciri-ciri tamadun.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Masyarakat berorganisasi.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
15.01.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.3: Nilai Harga Diri
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menentukan matlamat hidup yang diingini bagi kesejahteraan hidup.
ii) Merealisasikan matlamat hidup.
iii) Membuat keputusan yang menjurus kepada keupayaan memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai harga diri.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
15.01.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.3: Nilai Harga Diri
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menentukan matlamat hidup yang diingini bagi kesejahteraan hidup.
ii) Merealisasikan matlamat hidup.
iii) Membuat keputusan yang menjurus kepada keupayaan memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai amanah.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai harga diri.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
16.01.2013 (Rabu) - CRK
|
Tarikh
|
17.01.2013 (Khamis) - CRK
|
Tarikh
|
18.01.2013 (Jumaat) –08.50pg-09.25pg - sit-in kelas 6AK4
|
No comments:
Post a Comment