RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 2
Tarikh
|
07.01.2013 (Isnin ) – pembahagian buku teks tingkatan 4k4.
|
Tarikh
|
08.01.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mensyukuri pemberian Tuhan yang mengurniakan sumber alam kepada manusia.
ii) Menguruskan alam dan penghuninya dengan baik.
iii) Meramalkan kesan yang mungkin berlaku jika manusia tidak menjaga alam dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan menjaga dan melindungi alam dan penghuninya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Rukunegara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kepercayaan kepada Tuhan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
08.01.2013 (Selasa ) – pembahagian buku teks tingkatan 4K9.
|
Tarikh
|
09.01.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
11.40pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1.1 : Makna Tamadun
1.2: Ciri-ciri Tamadun
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami ciri-ciri masyarakat prasejarah.
ii) Menerangkan konsep tamadun.
iii) Menyenaraikan ciri-ciri tamadun.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menerangkan konsep tamadun dan menyenaraikan ciri-ciri tamadun.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang masyarakat prasejarah.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Masyarakat berorganisasi.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
10.01.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.1: Nilai Amanah
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghuraikan maksud amanah.
ii) Menyedari kepentingan amanah dalam pentadbiran kerajaan dan kehidupan pelajar.
iii) Mengaplikasikan nilai amanah dalam kehidupan seharian.
|
Hasil Pembelajaran
|
Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut dalam agama.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kepercayaan kepada Tuhan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai amanah.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
10.01.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.1: Nilai Kepercayaan Kepada Tuhan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mensyukuri pemberian Tuhan yang mengurniakan sumber alam kepada manusia.
ii) Menguruskan alam dan penghuninya dengan baik.
iii) Meramalkan kesan yang mungkin berlaku jika manusia tidak menjaga alam dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawabkan menjaga dan melindungi alam dan penghuninya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Rukunegara.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kepercayaan kepada Tuhan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment