RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 28
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 11.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.2: Nilai Taat Setia Kepada Raja Dan Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan cinta akan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Taat setia kapada raja dan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 12.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara - Kelahiran kerajaan Islam - Peranan pusat kebudayaan - Peranan mubaligh |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar memahami topik yang diajar. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 12.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara (Aktiviti dalam kumpulan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan membuat aktiviti dalam kumpulan serta membuat pembentangan. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 13.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara (Aktiviti dalam kumpulan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan membuat aktiviti dalam kumpulan serta membuat pembentangan. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 13.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.4: Faktor Penyebaran Islam Ke Eropah |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam ke Eropah. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Turki Uthmaniyah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Membudayakan ilmu. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 70% pelajar memahami topik yang diajar. 30% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.1: Nilai Melindungi Hak Kanak-kanak |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan berkorban untuk negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan, nota dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak asasi manusia, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran membuat keputusan. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 14.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Eropah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 15.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.5: Pengaruh Islam Di Asia Tenggara
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang faktor penyebaran Islam ke Eropah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar memahami topik yang diajar. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 15.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 9.40pg-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara (Aktiviti dalam kumpulan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan membuat aktiviti dalam kumpulan serta membuat pembentangan. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 15.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya
|
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat latihan dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Bersikap kepimpinan cemerlang. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar dapat menjawab soalan dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
No comments:
Post a Comment