RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 27
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Membuat Kerja Kursus Moral (SPM) |
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Membuat Kerja Kursus Moral (SPM) |
Tarikh | 04.07.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.1: Cinta Akan Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 05.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.1: Teori Kedatangan Islam Ke Asia Tenggara - Teori Dan Bukti Islam Datang Dari Semenanjung Tanah Arab. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang penyebaran Islam ke Eropah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 05.07.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.2: Nilai Taat Setia Kepada Raja Dan Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan cinta akan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Taat setia kapada raja dan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 06.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.2: Nilai Taat Setia Kepada Raja Dan Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan cinta akan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Taat setia kapada raja dan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 06.07.2011 (Rabu) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.2: Kerajaan Bani Umaiyah - Pembentukan Kerajaan Bani Umaiyah - Sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Khalifah Ali bin Abu Talib. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 60% pelajar memahami topik yang diajar. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 07.05pg-08.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.3: Nilai Sanggup Berkorban Untuk Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan taat dan setia kepada raja dan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Sanggup berkorban untuk negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.1: Cinta Akan Negara (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan peka terhadap isu-isu alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Cinta akan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 07.07.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.1: Teori Kedatangan Islam Ke Asia Tenggara - Teori Dan Bukti Islam Datang Dari China dan India. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar memahami topik yang diajar. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 08.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 7: Islam Di Asia Tenggara 7.2: Penyebaran Islam Di Asia Tenggara - Perdagangan - Perkahwinan - Pengislaman raja dan golongan bangsawan |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menghuraikan tentang cara penyebaran Islam di Asia Tenggara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang teori dan bukti Islam datang dari China dan India. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Bijaksana dan berhemah dalam tindakan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar memahami topik yang diajar. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 08.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.40pg-10.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme 4.2: Nilai Taat Setia Kepada Raja Dan Negara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan cinta akan negara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota, penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Taat setia kapada raja dan negara, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 08.07.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4MPV |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.3: Kerajaan Bani Abbasiyah 6.4: Kerajaan Turki Uthmaniyah - Pembentukan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah. - Sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dan Kerajaan Turki Uthmaniyah. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Kerajaan Bani Umaiyah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotism | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 40% pelajar memahami topik yang diajar. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
RPH minggu 26-27 disemak. Tq
ReplyDelete