RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL
T5/PENGAJIAN AM T6RS/PENGAJIAN AM T6AK4
MINGGU 27
Tarikh
|
30.06.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
Bidang
4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
4.1: Nilai Cinta Akan Negara
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menerima
kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat Malaysia.
ii)
Menyatakan
sebab perlu menghormati kepelbagaian agama, budaya dan bahasa masyarakat
Malaysia.
iii)
Prihatin
terhadap kepelbagaian agama, budaya dan bahasa masyarakat Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
i)
Berbangga
dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat di Malaysia.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang nilai peka terhadap isu-isu alam
sekitar.
|
ABM
|
Buku
teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Guru
memberi nota dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
cinta akan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
30.06.2014
(Isnin)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
09.25pg-10.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
Bidang
4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
4.1: Nilai Cinta Akan Negara
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menerima
kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat Malaysia.
ii)
Menyatakan
sebab perlu menghormati kepelbagaian agama, budaya dan bahasa masyarakat
Malaysia.
iii)
Prihatin
terhadap kepelbagaian agama, budaya dan bahasa masyarakat Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
i)
Berbangga
dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat di Malaysia.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang nilai peka terhadap isu-isu alam
sekitar.
|
ABM
|
Buku
teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Guru
memberi nota dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
cinta akan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
01.07.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
6RS
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pengajian
Am
|
Tajuk
|
Bab
2: Perlembagaan Persekutuan
2.6: Kewarganegaraan
2.14: Suruhanjaya
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menjelaskan
cara seseorang layak menjadi warganegara Malaysia.
ii)
Menghuraikan
jenis-jenis suruhanjaya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan
jenis-jenis suruhanjaya dan cara seseorang layak mendapat kewarganegaraan.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang tanah rizab orang Melayu.
|
ABM
|
Buku
rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan,
sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
01.07.2014
(Selasa)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
09.25pg-10.25pg
|
Subjek
|
Pengajian
Am
|
Tajuk
|
Esei:
Fenomena global yang menyebabkan kenaikan harga barang telah mencabar
keupayaan antarabangsa untuk menjamin bekalan makanan untuk semua. Unsur
global merupakan sebahagian faktor wujudnya fenomena tersebut. Oleh itu,
Malaysia telah menetapkan langkah-langkah tertentu dalam menangani isu ini.
Bincangkan.
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menjelaskan
kehendak soalan esei.
ii)
Membuat
latihan esei dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membuat
latihan esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang system pemarkahan esei.
|
ABM
|
Buku
rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Sumbangsaran
dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
02.07.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pengajian
Am
|
Tajuk
|
Bab
2: Malaysia dan Negara Luar
2.1: Hubungan Diplomatik
2.1.1: Faktor Penentu Dasar Luar
2.1.2: Perkembangan Dasar Luar
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menyatakan
maksud hubungan diplomatik.
ii)
Menjelaskan
Faktor Penentu Dasar Luar.
iii)
Menghuraikan
perkembangan Dasar Luar.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan
faktor penentu dasar luar dan perkembangannya.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang esei mengatasi fenomena global.
|
ABM
|
Buku
rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan,
sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
02.07.2014
(Rabu)
|
Kelas
|
6RS
|
Masa
|
09.25pg-10.25pg
|
Subjek
|
Pengajian
Am
|
Tajuk
|
Bab
2: Perlembagaan Persekutuan
Jenis-jenis Suruhanjaya.
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menjelaskan
maksud suruhanjaya.
ii)
Menghuraikan
jenis-jenis suruhanjaya.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan
jenis-jenis suruhanjaya.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang tanah rizab orang Melayu.
|
ABM
|
Buku
rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Pembentangan,
sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
patriotisme
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.07.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
6RS
|
Masa
|
07.05pg-08.05pg
|
Subjek
|
Pengajian
Am
|
Tajuk
|
Esei:
Ops sikap dijalankan oleh pihak polis pada setiap musim perayaan.
Langkah-langkah yang diambil oleh pihak berkuasa dalam operasi ini tidak akan
berhasil tanpa kerjasama pengguna jalan raya. Sejauh manakah anda bersetuju
dengan pernyataan di atas?
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menjelaskan
kehendak soalan esei.
ii)
Membuat
latihan esei dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membuat
latihan esei dengan baik.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang system pemarkahan esei.
|
ABM
|
Buku
rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Sumbangsaran
dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
03.07.2014
(Khamis)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
Bidang
4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
4.1: Nilai Taat Setia Kepada Raja dan
Negara
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menyatakan
cara untuk menyumbang bakti kepada negara.
ii)
Menabur
jasa kepada negara.
iii)
Mengamalkan
sikap taat setia kepada negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
i)
Mengelakkan
diri daripada terlibat dengan anasir-anasir subversif.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang nilai cinta akan negara.
|
ABM
|
Buku
teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Guru
memberi nota dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
taat setia kepada raja dan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan
pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
04.07.2014
(Jumaat)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.05pg-09.05pg
|
Subjek
|
Pendidikan
Moral
|
Tajuk
|
Bidang
4: Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
4.1: Nilai Taat Setia Kepada Raja dan
Negara
|
Objektif P&P
|
Di
akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i)
Menyatakan
cara untuk menyumbang bakti kepada negara.
ii)
Menabur
jasa kepada negara.
iii)
Mengamalkan
sikap taat setia kepada negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
i)
Mengelakkan
diri daripada terlibat dengan anasir-anasir subversif.
|
Pengetahuan Sedia
Ada
|
Pelajar
telah mendapat pendedahan awal tentang nilai cinta akan negara.
|
ABM
|
Buku
teks, papan hitam, buku rujukan.
|
Aktiviti
|
Guru
memberi nota dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai
taat setia kepada raja dan negara.
|
KBKK
|
Menerangkan
dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan
pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment