RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/PENGAJIAN AM T6AK4
MINGGU 3
Tarikh
|
13.01.2014 (Isnin)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.5: Nilai Hemah Tinggi
1.6: Nilai Toleransi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengamalkan sikap hemah tinggi dalam kehidupan seharian.
ii) Menghargai tokoh yang mengamalkan sikap hemah tinggi.
iii) Menyatakan kepentingan mengamalkan nilai toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai harga diri dan nilai bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kepercayaan kepada hemah tinggi, nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
13.01.2014 (Isnin)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.5: Nilai Hemah Tinggi
1.6: Nilai Toleransi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mengamalkan sikap hemah tinggi dalam kehidupan seharian.
ii) Menghargai tokoh yang mengamalkan sikap hemah tinggi.
iii) Menyatakan kepentingan mengamalkan nilai toleransi dalam kehidupan bermasyarakat.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai harga diri dan nilai bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kepercayaan kepada hemah tinggi, nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
14.01.2014 (Selasa) – Cuti Sempena Perayaan Maulidur Rasul.
|
Tarikh
|
15.01.2014 (Rabu)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Topik 2: Malaysia Maju dan Sejahtera
2.1: Petunjuk Negara Maju dan Sejahtera
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera.
ii) Menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera.
iii) Menghuraikan langkah membina negara maju dan sejahtera.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menjelaskan tentang petu njuk negara maju.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang menentukan skala bagi graf bar.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
16.01.2014 (Khamis)
|
Kelas
|
5K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.7: Nilai Berdikari
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan sikap berdikari dalam memajukan diri dan negara.
ii) Mencontohi sikap berdikari yang diamalkan oleh pelbagai pihak.
iii) Menyatakan perasaan bangga atas kejayaan yang dicapai oleh negara disebabkan sikap berdikari.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai berdikari.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
16.01.2014 (Khamis)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Topik 1: Alih Bentuk Komunikasi
a) Membina jadual
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami teks linear
ii) Memasukkan angkubah yang diperlukan ke dalam jadual.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat memindahkan angkubah ke dalam jadual.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang petunjuk negara maju.
|
ABM
|
Buku teks pra-u.
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, sumbangsaran dan membuat latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kreatif, inovatif, kerjasama dan hormat-menghormati.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
60%pelajar dapat memahami topik yang diajar. 40%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
17.01.2014 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bidang 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.7: Nilai Berdikari
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan sikap berdikari dalam memajukan diri dan negara.
ii) Mencontohi sikap berdikari yang diamalkan oleh pelbagai pihak.
iii) Menyatakan perasaan bangga atas kejayaan yang dicapai oleh negara disebabkan sikap berdikari.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi dan nilai toleransi.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai berdikari.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
17.01.2014 (Jumaat)
|
Kelas
|
6AK4
|
Masa
|
10.40pg-11.40pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Topik 2: Malaysia Maju dan Sejahtera
2.1: Petunjuk Negara Maju dan Sejahtera (Sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan membina negara maju dan sejahtera.
ii) Menjelaskan petunjuk negara maju dan sejahtera.
iii) Menghuraikan langkah membina negara maju dan sejahtera.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menjelaskan tentang petu njuk negara maju.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang menentukan skala bagi graf bar.
|
ABM
|
Buku rujukan, teks pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Penerangan, sumbangsaran dan latihan.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai bekerjasama.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
70%pelajar memahami topik yang diajar. 30%pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment