RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 11
Tarikh
|
11.03.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
11.30pg-12.05tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Membuat perbincangan ujian Awal Tahun
|
Tarikh
|
12.03.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.8: Nilai Kerajinan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mencontohi individu yang berjaya.
ii) Mengamalkan sikap rajin dalam kehidupan.
iii) Memotivasikan rakan untuk tabah menghadapi cabaran.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Berkeyakinan dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk mencapai kejayaan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berdikari.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerajinan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
12.03.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Membuat perbincangan ujian Awal Tahun
|
Tarikh
|
12.03.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 2: Peningkatan Tamadun
2.1: Latar Belakang Tamadun
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mendefinisikan maksud tamadun.
ii) Menghuraikan aspek-aspek peningkatan tamadun.
iii) Mengenalpasti lokasi Tamadun Yunani, Rom, China dan India.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menghuraikan tentang latar belakang tamadun.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang sumbangan Tamadun Hwang Ho.
|
Aktiviti
|
Penerangan, mengkaji peta,sumbangsaran dan latihan bertulis.
|
ABM
|
Papan hitam, buku teks, buku rujukan dan peta.
|
KBKK
|
Menghuraikan, menyenaraikan.
|
Nilai/unsurtingkah laku patriotisme
|
Kemakmuran Dan Kegemilangan Negara.
· Bersama membina kegemilangan negara.
|
Istilah/Konsep
|
Polis, acropolis, negara kota.
|
Refleksi Kendiri
|
100% objektif dicapai. Semua pelajar dapat menjawab soalan dengan tepat.
|
Tarikh
|
13.03.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5K7
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Sit-in Subjek sains.
|
Aktivit
|
Pelajar membuat latihan Sains.
|
Tarikh
|
14.03.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.9: Nilai Kasih Sayang
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami nilai kasih sayang dalam kehidupan.
ii) Menyedari kepentingan ilmu untuk kesejahteraan hidup.
iii) Mengamalkan kasih sayang dalam kehidupan.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Mengamalkan kasih sayang dengan menggunakan pelbagai ilmu secara bijaksana tanpa menyalahgunakannya.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai kerajinan.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kasih saying.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
14.03.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.8: Nilai Kerajinan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Mencontohi individu yang berjaya.
ii) Mengamalkan sikap rajin dalam kehidupan.
iii) Memotivasikan rakan untuk tabah menghadapi cabaran.
|
Hasil Pembelajaran
|
i) Berkeyakinan dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk mencapai kejayaan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berdikari.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan, soal jawab dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai kerajinan.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
15.03.2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
07.05pg-07.40pg
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa Melayu (sit-in)
|
No comments:
Post a Comment