RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 5
Tarikh
|
28.01.2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
10.55pg-12.05tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
1.3.2 : Tamadun Mesir Purba
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesir Purba.
ii) Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesopotamia.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Masyarakat berorganisasi.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
29.01.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.5: Nilai Hemah Tinggi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan kesusilaan semasa berinteraksi dengan seseorang.
ii) Menggunakan bahasa yang sopan ketika berinteraksi.
iii) Bersopan dalam kehidupan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hemah tinggi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
29.01.2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.5: Nilai Hemah Tinggi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyedari kepentingan menjaga kesopanan dan kesusilaan semasa berinteraksi dengan seseorang.
ii) Menggunakan bahasa yang sopan ketika berinteraksi.
iii) Bersopan dalam kehidupan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hemah tinggi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
30.01.2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4K4
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
1.3.2 : Tamadun Mesir Purba (Sambungan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Mesir Purba.
ii) Menghuraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Mesir Purba.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesopotamia.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Masyarakat berorganisasi.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
31.01.2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.6: Nilai Toleransi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
ii) Bertolak ansur terhadap amalan hidup pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
iii) Menyedari kepentingan toleransi sebagai pemangkin perpaduan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
02.02.2013 (Sabtu)
|
Kelas
|
4K2
|
Masa
|
07.05pg-07.35pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
(Latihan)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Memahami nilai bertanggungjawab dan hemah tinggi dalam kehidupan.
ii) Membuat latihan yang diberi dengan baik.
|
Hasil Pembelajaran
|
Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugas.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai hemah tinggi dan bertanggungjawab.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan yang diberi dengan baik.
|
Tarikh
|
02.02.2013 (Sabtu)
|
Kelas
|
4MPV
|
Masa
|
07.35pg-08.05pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 1: Kemunculan Tamadun Awal Manusia
1.3 : Proses Pembentukan Tamadun
1.3.3 : Tamadun Indus
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menyenaraikan ciri-ciri Tamadun Indus.
ii) Menghuraikan sumbangan Tamadun Indus.
|
Hasil Pembelajaran
|
Membolehkan pelajar menerangkan sumbangan Tamadun Indus.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Tamadun Mesir Purba.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Masyarakat berorganisasi.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
80% pelajar memahami topik yang diajar. 20% pelajar masih memerlukan bimbingan guru.
|
Tarikh
|
02.02.2013 (Sabtu)
|
Kelas
|
4K9
|
Masa
|
09.20pg-10.10pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
1.6: Nilai Toleransi
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
ii) Bertolak ansur terhadap amalan hidup pelbagai kaum dalam kehidupan mereka.
iii) Menyedari kepentingan toleransi sebagai pemangkin perpaduan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghormati amalan hidup pelbagai kaum.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai hemah tinggi.
|
ABM
|
Buku teks, Buku rujukan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru membuat penerangan dan memberi latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai toleransi.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
No comments:
Post a Comment