RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK5
MINGGU 39
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.1: Takrif Tadbir Urus Negara
12.2: Objektif Tadbir Urus Negara
12.3: Ciri-ciri Tadbir Urus Baik Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan maksud Tadbir Urus Negara.
ii) Menghuraikan objektif dan ciri-ciri Tadbir Urus Baik Negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan Tadbir Urus Baik Negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei merealisasikan konsep 1 Malaysia.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Pertanian
- Kesan-kesan Dasar Ekonomi
- a) Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
- b) Perkhidmatan Kesihatan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang kesan sistem pengangkutan dan perhubungan selepas penjajahan British.
ii) Menghuraikan tentang perkhidmatan kesihatan selepas penjajahan British di Tanah Melayu.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang dasar British terhadap ekonomi dari segi sistem pengangkutan dan perhubungan dan perkhidmatan kesihatan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang masyarakat berbilang kaum.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Kesediaan menerima perubahan.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM 2.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Latihan pengukuhan.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Latihan pengukuhan.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.4: Kepentingan Tadbir Urus Baik Negara
12.5: Cabaran Dalam Melaksanakan Tadbir Urus Baik Negara.
12.6: Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
ii) Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
iii) Menerangkan carta organisasi Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya dan fungsi Jabatan Perdana Menteri.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan Tadbir Urus Baik Negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang takrif Tadbir Urus Baik Negara.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Pembentangan: Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang maksud PATI.
ii) Menghuraikan kesan dan langkah mengatasi PATI.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang langkah mengatasi PATI.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tadbir urus baik negara..
|
ABM
|
Lembaran nota dan latihan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Bersoal jawab.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak asasi manusia.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Ceramah daripada Kolej PTPL.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 1dan 2.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Menjawab soalan latihan ulangkaji.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 3dan 4.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.12: Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)
12.14: Perbendaharaan Malaysia
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan agensi-agensi pusat di Jabatan Perdana Menteri.
ii) Menghuraikan fungsi MAMPU dan Perbendaharaan Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan agensi-agensi pusat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang takrif Tadbir Urus Baik Negara.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
28.09.2012 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K6
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Menjawab soalan latihan ulangkaji.
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK5
MINGGU 39
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
09.45pg-10.55pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.1: Takrif Tadbir Urus Negara
12.2: Objektif Tadbir Urus Negara
12.3: Ciri-ciri Tadbir Urus Baik Negara
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan maksud Tadbir Urus Negara.
ii) Menghuraikan objektif dan ciri-ciri Tadbir Urus Baik Negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan Tadbir Urus Baik Negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang esei merealisasikan konsep 1 Malaysia.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.55pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Pertanian
- Kesan-kesan Dasar Ekonomi
- a) Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
- b) Perkhidmatan Kesihatan
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang kesan sistem pengangkutan dan perhubungan selepas penjajahan British.
ii) Menghuraikan tentang perkhidmatan kesihatan selepas penjajahan British di Tanah Melayu.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang dasar British terhadap ekonomi dari segi sistem pengangkutan dan perhubungan dan perkhidmatan kesihatan.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang masyarakat berbilang kaum.
|
ABM
|
Buku teks, buku rujukan dan papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Nilai patriotisme
|
Kesediaan menerima perubahan.
|
KBKK
|
Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
24.09.2012 (Isnin)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
12.05tgh-12.40tgh
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM 2.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Latihan pengukuhan.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
5S5
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Latihan pengukuhan.
|
Tarikh
|
25.09.2012 (Selasa)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.4: Kepentingan Tadbir Urus Baik Negara
12.5: Cabaran Dalam Melaksanakan Tadbir Urus Baik Negara.
12.6: Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya.
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan kepentingan tadbir urus baik negara.
ii) Menghuraikan cabaran dalam melaksanakan tadbir urus baik negara.
iii) Menerangkan carta organisasi Jabatan Perdana Menteri di Putrajaya dan fungsi Jabatan Perdana Menteri.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan Tadbir Urus Baik Negara.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang takrif Tadbir Urus Baik Negara.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
07.05pg-08.15pg
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Pembentangan: Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan tentang maksud PATI.
ii) Menghuraikan kesan dan langkah mengatasi PATI.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang langkah mengatasi PATI.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tadbir urus baik negara..
|
ABM
|
Lembaran nota dan latihan, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Bersoal jawab.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai melindungi hak asasi manusia.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral .
|
Tajuk
|
Ceramah daripada Kolej PTPL.
|
Tarikh
|
26.09.2012 (Rabu)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 1dan 2.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Menjawab soalan latihan ulangkaji.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
4K7
|
Masa
|
10.20pg-11.30pg
|
Subjek
|
Sejarah
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 3dan 4.
|
Tarikh
|
27.09.2012 (Khamis)
|
Kelas
|
6RK5
|
Masa
|
11.30pg-12.40tgh
|
Subjek
|
Pengajian Am
|
Tajuk
|
Bab12: Tadbir Urus Negara dan Jabatan Perdana Menteri
12.12: Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)
12.14: Perbendaharaan Malaysia
|
Objektif P&P
|
Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
i) Menjelaskan agensi-agensi pusat di Jabatan Perdana Menteri.
ii) Menghuraikan fungsi MAMPU dan Perbendaharaan Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghuraikan tentang perkara berkaitan agensi-agensi pusat.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang takrif Tadbir Urus Baik Negara.
|
ABM
|
Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam.
|
Aktiviti
|
Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar.
|
Penerapan Nilai
|
Nilai keamanan dan keharmonian negara.
|
KBKK
|
Menerangkan dan menjana idea.
|
Refleksi
|
Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar.
|
Tarikh
|
28.09.2012 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K6
|
Masa
|
08.15pg-09.25pg
|
Subjek
|
Pendidikan Moral
|
Tajuk
|
Menjawab soalan latihan ulangkaji.
|
No comments:
Post a Comment