RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN MORAL T5/SEJARAH T4/PENGAJIAN AM T6RK5
MINGGU 31
Tarikh | 30.07.2012 (Isnin) |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 09.25pg-10.25pg |
Subjek | Pengajian Am |
Tajuk | Latihan Bab 3 dan Bab 4 |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Memahami topik Bab 3 dan Bab 4. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang jenis rang undang-undang Parlimen. |
ABM | Teks Pra-u stpm dan buku rujukan. |
Aktiviti | Pelajar membuat latihan dan perbincangan. |
Penerapan Nilai | Nilai patriotisme. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat membuat latihan dengan baik. |
Tarikh | 30.07.2012 (Isnin) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 10.25pg-10.55pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Latihan Bab 7. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Memahami topik Bab 7 dengan lebih terperinci. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
ABM | Buku teks, buku rujukan. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kesediaan menerima perubahan. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | 40% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 60% pelajar lagi masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 30.07.2012 (Isnin) |
Kelas | 5S2 |
Masa | 11.25pg-11.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.3: Nilai Melindungi Hak Pekerja (Latihan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menerima dan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menghormati hak wanita. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pekerja. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 31.07.2012 (Selasa) |
Kelas | 5S5 |
Masa | 07.05pg-08.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menghormati hak golongan kurang upaya. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pengguna. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 31.07.2012 (Selasa) |
Kelas | 5K6 |
Masa | 09.55pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.5: Nilai Melindungi Hak Pengguna |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menghormati hak golongan kurang upaya. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai melindungi hak pengguna. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 31.07.2012 (Selasa) |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 10.55pg-11.55pg |
Subjek | Pengajian Am |
Tajuk | Bab 4: Badan Perundangan Persekutuan: Parlimen 4.14: Prosedur Penggubalan Undang-undang Dalam Parlimen 4.15: Pindaan Perlembagaan Persekutuan 4.16: Pembubaran Parlimen |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menghuraikan tentang penggubalan undang-undang dalam Parlimen. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang latihan Bab 3. |
ABM | Buku rujukan, Buku Teks Pra-u, papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai keamanan dan keharmonian negara. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 01.08.2012 (Rabu) |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 07.05pg-08.05pg |
Subjek | Pengajian Am |
Tajuk | Latihan Bab 3 dan Bab 4 |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Memahami topik Bab 3 dan Bab 4. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang jenis rang undang-undang Parlimen. |
ABM | Teks Pra-u stpm dan buku rujukan. |
Aktiviti | Pelajar membuat latihan dan perbincangan. |
Penerapan Nilai | Nilai patriotisme. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar dapat membuat latihan dengan baik. |
Tarikh | 01.08.2012 (Rabu) |
Kelas | 5S2 |
Masa | 09.55pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 5: Nilai Berkaitan Dengan Hak Asasi Manusia 5.4: Nilai Menghormati Hak Golongan Kurang Upaya |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menerima bahawa golongan kurang upaya dapat menyumbang pelbagai bidang dalam pembangunan negara. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai menghormati hak pekerja. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai menghormati golongan kurang upaya. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 01.08.2012 (Rabu) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 10.55pg-11.55pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 8: Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat 8.1: Kesan Kedatangan Islam Terhadap Politik |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menerangkan kesan kedatangan Islam dalam bidang politik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang latihan Bab 7. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan latihan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kesediaan menerima perubahan. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 02.08.2012 (Khamis) |
Kelas | 5S5 |
Masa | 08.05pg-09.05pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang 6.2: Nilai Kebebasan Bersuara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai melindungi hak pengguna. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang serta nilai kebebasan bersuara. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 02.08.2012 (Khamis) |
Kelas | 6RK5 |
Masa | 09.55pg-10.55pg |
Subjek | Pengajian Am |
Tajuk | Penulisan esei: Dalam dunia moden kini, komputer merupakan sesuatu yang tidak asing lagi bagi kebanyakan orang. Walaupun komputer dan perisiannya dapat digunakan untuk memperoleh pelbagai manfaat, teknologi ini juga boleh mendatangkan keburukan. Jelaskan pernyataan ini. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menghuraikan manfaat dan keburukan penggunaan computer. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang prosedur penggubalan undang-undang dalam Parlimen. |
ABM | Internet, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Membuat perbincangan dan latihan. |
Penerapan Nilai | Nilai memanfaat penggunaan komputer. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | 60% pelajar dapat membuat esei dengan baik. 40% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 02.08.2012 (Khamis) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 10.15pg-10.55pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Penerangan Kertas 3 |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Menghuraikan teknik menjawab Kertas 3. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang pengaruh Islam di Asia Tenggara. |
ABM | Lembaran kertas kerja. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kesediaan menerima perubahan. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami penerangan guru mengenai Kertas 3. |
Tarikh | 03.08.2012 (Jumaat) |
Kelas | 5K6 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi 6.1: Nilai Mematuhi Peraturan Dan Undang-undang 6.2: Nilai Kebebasan Bersuara |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai melindungi hak pengguna. |
ABM | Buku teks, buku rujukan, papan hitam. |
Aktiviti | Guru membuat perbincangan dan memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Nilai mematuhi peraturan dan undang-undang serta nilai kebebasan bersuara. |
KBKK | Menerangkan dan menjana idea. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
No comments:
Post a Comment