RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU T4/PENDIDIKAN MORAL T4/SEJARAH T4
MINGGU 24
Tarikh | 28.05.2011-12.06.2011- (cuti sekolah) |
Tarikh | 13.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.45pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 13.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 10.55pg-11.30pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.1: Kerajaan Khulafa al-Rasyidin - Khalifah Abu Bakar al-Siddiq |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tugas-tugas khalifah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Bersikap kepimpinan cemerlang. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 13.06.2011 (Isnin) |
Kelas | 4S12 |
Masa | 12.05tgh-12.40tgh |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Membuat Kerja Kursus Moral (SPM) |
Tarikh | 14.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.1: Kerajaan Khulafa al-Rasyidin - Khalifah Abu Bakar al-Siddiq - Khalifah Umar al-Khattab - Khalifah Uthman bin Affan - Khalifah Ali bin Abu Talib |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Khalifah. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang tugas-tugas khalifah. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Bersikap kepimpinan cemerlang. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 14.06.2011 (Selasa) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 10.20pg-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 15.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 15.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 4K6 |
Masa | 09.25pg-10.55pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar (sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 15.06.2011 (Rabu) |
Kelas | 4S2 |
Masa | 11.30pg-12.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.3: Kemapanan alam sekitar. |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan keharmonian antara manusia dengan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Menghargai alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
Tarikh | 16.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K3 |
Masa | 09.45pg-10.20pg |
Subjek | Pemulihan Bahasa Melayu |
Tajuk | Tatabahasa (menukar ayat aktif kepada ayat pasif) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat latihan menukar ayat aktif kepada ayat pasif dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang membetulkan kata dan istilah. |
ABM | Buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Kesungguhan, kerjasama, dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea. |
Refleksi | 50% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 16.06.2011 (Khamis) |
Kelas | 4K1 |
Masa | 10.20pg-11.30pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar (sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
Tarikh | 17.06.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K3 |
Masa | 07.05pg-08.15pg |
Subjek | Pemulihan Bahasa Melayu |
Tajuk | Karangan jenis peribahasa ("yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran"). |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar membuat karangan peribahasa dengan baik. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
ABM | Buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi latihan kepada pelajar. |
Penerapan Nilai | Kesungguhan, kerjasama, dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menjana idea. |
Refleksi | 40% pelajar dapat membuat latihan dengan baik. 60% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 17.06.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4K7 |
Masa | 08.15pg-09.25pg |
Subjek | Sejarah |
Tajuk | Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya 6.2: Kerajaan Bani Umaiyah - Pembentukan Kerajaan Bani Umaiyah - Sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:-
|
Hasil Pembelajaran | Membolehkan pelajar menerangkan tentang latar belakang dan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah. |
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang Khalifah Ali bin Abu Talib. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi penerangan dan nota kepada pelajar. |
Nilai patriotisme | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan meningkatkan daya ingatan tentang fakta. |
Refleksi | 50% pelajar memahami topik yang diajar. 50% pelajar masih memerlukan bimbingan guru. |
Tarikh | 17.06.2011 (Jumaat) |
Kelas | 4S5 |
Masa | 10.40pg-11.40pg |
Subjek | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bab 3: Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar 3.4: Peka Terhadap Isu-isu Alam Sekitar (Sambungan) |
Objektif P&P | Di akhir pengajaran, pelajar dapat:
|
Hasil Pembelajaran |
|
Pengetahuan Sedia Ada | Pelajar telah mendapat pendedahan awal tentang nilai berkaitan dengan kemapanan alam sekitar. |
ABM | Buku teks, buku rujukan dan papan hitam. |
Aktiviti | Guru memberi nota dan pelajar membuat latihan yang diberi. |
Penerapan Nilai | Peka terhadap isu-isu alam sekitar, kesungguhan, kerjasama dan mematuhi arahan guru. |
KBKK | Menerangkan, menjana idea dan kemahiran menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Kebanyakan pelajar memahami topik yang diajar. |
No comments:
Post a Comment